Crònica 15/04/2012

La principal crossa de l'audiovisual català

Un dels objectius de la Corporació és donar suport a la indústria audiovisual del país. En depèn un sector que dóna feina, a Catalunya, a unes 40.000 persones, segons xifres dels productors.

Natalia Araguás
2 min
FILMS QUE TRASPASSEN FRONTERES 01. Bicicleta, cullera i poma. 02. Chico & Rita. 03. Pa negre

BARCELONA.TVC va aportar 16 milions d'euros el 2011 a la producció audiovisual, en concepte de coproducció i drets d'antena -per a la posterior emissió televisiva- de pel·lícules, telefilms, animació i documentals. Una quantitat que va repetir-se el 2010. Tenen el segell de TV3 films com ara Pa negre , Chico & Rita , Midnight in Paris , Eva i Bruc . També minisèries com Serrallonga , Les veus del Pamano i Ermessenda . Sèries d'animació com Arròs covat , Jokebox i Lara, què fem? tampoc no haurien estat possibles sense la implicació de la televisió pública catalana.

"El paper de TV3 en la producció audiovisual ha estat indispensable i indiscutible", diu Xavier Atance, vicepresident de Proa, una federació que integra més de 200 productores i que concentra el 45% total de la facturació del sector a l'Estat. Segons indica, 40.000 persones viuen de la producció audiovisual a Catalunya. La retallada pressupostària de TV3, així com la de TVE, es mira amb preocupació. "Són moltes peces les que fan el teler, però aquesta pot provocar una crisi", admet. Al novembre les dues principals associacions de productores de les Balears -APROBA i APAIB- van denunciar "l'agònica" situació que viuen, agreujada per IB3, que els deu més de 25 milions d'euros. "S'havia creat un clúster d'empreses a les Balears que desapareixerà".

"Sense TV3 no tindríem cinema en la nostra llengua ni referents audiovisuals propis", defensa Francesc Escribano. Amb la productora que dirigeix, Minoria Absoluta, està immers en el rodatge d'una minisèrie sobre el bisbe Pere Casaldàliga, coproduïda per TV3 amb TVE i TV Brasil. "Totes les televisions europees tenen un compromís amb l'audiovisual propi per contrarestar la indústria nord-americana", recorda Escribano.

Un film com Pa negre té un pressupost de 4 milions d'euros, diu la seva productora, Isona Passola: TV3 en va aportar un milió, i TVE, un altre. "En l'etapa de Mònica Terribas ha estat l'única vegada que TV3 s'ha plantejat fer seriosament de motor del cinema", opina. "S'ha entès que les pel·lícules tenen una projecció internacional que la tele no dóna".

A banda dels 16 milions de TV3, l'Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) en va destinar 14,7 milions més. L'ICEC i TV3 valoren conjuntament cada any els projectes. "L'única premissa que posem és que des del punt de vista industrial siguin viables", explica el director de l'ICEC, Fèlix Riera.

stats