MÚSICA
Cultura 03/11/2014

Chucho Valdés reviu el llegat d’Irakere

El pianista estrena al Festival Internacional de Jazz de Barcelona un homenatge a la formació cubana

Xavier Cervantes
3 min

BarcelonaDiu Chucho Valdés que té bona memòria perquè és una herència que ha rebut del seu pare, Bebo Valdés. Per exemple, recorda que l’any 1981 va tocar a Barcelona amb Irakere, una orquestra cubana de música moderna en la fundació de la qual havia participat el 1973 i per on van passar músics com Paquito D’Rivera i Arturo Sandoval. Hi va tornar el 1993, a la sala Apolo. “Allà vam tocar ball”, diu Chucho, que fa uns dies que és a Barcelona preparant la participació en el Festival Internacional de Jazz, del qual és artista resident en permanència.

Aquesta relació entre el pianista cubà, nascut el 1941, i el festival barceloní es concretarà cada any en projectes especials com el que estrenarà aquest dimarts a L’Auditori a partir de les 21.30 h: Irakere 40!, un espectacle que vol ser un homenatge a una formació fonamental en l’evolució de la música cubana, amb un peu en el jazz i un altre en el ball i combinant la tradició afrocubana amb l’herència de la música clàssica cubana.

“L’obra d’Irakere és molt àmplia. Era un grup que feia música instrumental i alhora era l’orquestra de ball més popular de Cuba”, diu Chucho. Per això el programa del concert, que forma part del Festival Internacional de Jazz de Barcelona, mostrarà “les dues cares d’Irakere”, però des del punt de vista de Chucho Valdés i els seus Afro-Cuban Messengers. “La intenció del concert és fer un homenatge a Irakere amb un so actual, fet per gent jove. Ni millor ni pitjor, sinó més jove”, explica un pianista de 73 anys envoltat de músics de 30. “Jo sóc el vell llop de mar”, fa broma Chucho, que va estar vinculat a Irakere fins al 2003.

Col·laboració d’Alexander Abreu

“Irakere va ser una escola per a molts músics. Jo era el pianista i l’arranjador, i fins i tot feia de copista de les partitures. La meva feina com a pianista estava limitada. De fet, vaig notar que se me n’estava anant el piano”, recorda. Tanmateix, Chucho només té paraules d’agraïment sobre el seu pas per Irakere, i aquesta sensació és la que presidirà el concert de L’Auditori, on a més de l’Afro-Cuban Messengers hi participarà un secció de metall amb músics com ara el trompetista Alexander Abreu, el líder del grup Havana D’Primera i un dels principals responsables de la recuperació de la timba, un ritme molt popular a finals dels 80. “Abreu és el paio que s’ha carregat el reggaeton a Cuba i que ha recuperat la timba ”, precisa el director artístic del Festival de Jazz, Joan Anton Cararach.

Irakere 40! començarà com ho feien tots els concerts de la banda, amb el tema Juana 1600. “Juana era el primer nom que va posar Colom a l’illa de Cuba. I l’any 1600 és quan van arribar els primers africans a l’illa, i amb ells les arrels de la música africana”, explica Chucho. Aquesta influència africana també es respira en una de les peces més populars del repertori d’Irakere: Bacalao con pan. “Va ser la primera vegada que es van fer servir els tambors batà africans en la música cubana de ball. Era un tema per als Carnavals”, diu el pianista cubà.

Maridatge de piano i vi

L’activitat de Chucho Valdés al Festival de Jazz va més enllà del concert de L’Auditori. Des de dissabte fins avui ha convertit els assajos d’ Irakere 40! en classes magistrals al Conservatori del Liceu. Ahir va apadrinar el recital Cuba Clásica,del pianista cubà Mauricio Vallina, que manté viu el llegat de grans compositors cubans com Manuel Saumell, Ignacio Cervantes i Ernesto Lecuona, i que va participar en l’espectacle Rumba para Bebo, de l’edició anterior del Festival de Jazz. I avui Chucho protagonitzarà una Monvínic Experience al Restaurant Monvínic de Barcelona, on a partir de les 20.30, i per a un centenar de persones que hauran pagat 190 euros, improvisarà al piano a partir dels vins seleccionats pel sommelier Josep Roca.

stats