Publicitat
Publicitat

L'Evangeli segons Complicite

Complicite va néixer el 1983 amb el nom complet de Théâtre de Complicite. Han passat gairebé trenta anys i la companyia conduïda per Simon McBurney només ha reduït el seu nom. El prestigi no ha parat de créixer, com la seva capacitat d'inventar nous universos teatrals. Pocs -entre ells Robert Lepage- veuen l'intèrpret com un metall preciós que en contacte amb altres catalitzadors dramàtics multiplica les seves propietats per adquirir un protagonisme que supera la mera valoració com a actors. Són xamans, mediadors entre la dimensió de l'espectador i una altra que només ells saben obrir amb els seus extraordinaris treballs teatrals.

Potser d'aquesta inesgotable energia creativa també en sorgeix la seva insistència a contemplar cada nou muntatge com un repte, un estímul col·lectiu per superar la seva pròpia biografia artística. Sempre ofereixen més, més històries per meravellar l'espectador.

Un repte és portar El mestre i Margarida de Bulgakov -obra mestra indiscutible del segle XX- a un escenari. Cal fer un incís: Xicu Masó, Pep Tosar i Xavier Albertí també van ser l'any 2003 uns valents i van sortir-se'n amb bona nota, de l'examen.

Complicite no només crea imatges memorables, manipula l'espai imaginat al seu gust i juga amb el temps subjectiu, sinó que també il·lumina els textos que tria. La secreta novel·la mai acabada de Bulgakov és inabastable i exigeix que es prenguin decisions sobre en quina interpretació es concentra la dramatúrgia. En aquest cas, la companyia ha optat per escriure un esglaiador evangeli apòcrif. Un text magne sobre la compassió i la redempció enmig de la foscor d'un règim totalitari, patològic i assassí com el de Stalin. Un miracle humanista propiciat per la trobada de l'àngel caigut (el professor Woland, magnífic Paul Rys que es desdobla en el mestre i alter ego de Bulgakov) i una dona (Margarita, extraordinària Sinead Matthews) que representa l'amor absolut.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT