Publicitat
Publicitat

MÚSICA

El grup de Granada actua demà al Palau de la Música

Los Evangelistas presenten el rèquiem per a Morente

Los Evangelistas comencen demà al Palau de la Música la gira de presentació del disc Homenaje a Enrique Morente. És el rèquiem que membres de Los Planetas i Lagartija Nick dediquen al cantaor granadí.

El dol per la mort d'Enrique Morente s'ha fet disc gràcies a Los Evangelistas, el projecte d'Antonio Arias, Juan Rodríguez J , Éric Jiménez i Florent Muñoz, membres dels grups Lagartija Nick i Los Planetas. El seu Homenaje a Enrique Morente (Sony, 2012), que demà presenten en directe al Palau de la Música de Barcelona, tanca el cercle que el mateix cantaor de Granada va obrir el 1996 amb el disc Omega .

Fa setze anys Morente va compartir el seu esperit lliure amb el rock de Lagartija Nick, la poesia de Lorca i la sensibilitat de Leonard Cohen. "Enrique Morente es vestia de modernitat per infectar-nos, i va canviar la nostra manera de veure la música. Ens va ensenyar a fer les coses tal com les sentíem, sense pensar en un objectiu concret", recorda Antonio Arias.

Ara, orfes de la veu del mestre, Los Evangelistas li dediquen un rèquiem interpretat a partir de l'experiència d'haver treballat amb ell i que s'obre amb Gloria , un tema de la Misa flamenca de Morente construït sobre un poema de Fray Luis de León. "Hem agafat una part de la seva obra i l'hem interpretat a la nostra manera", diu Éric Jiménez. Aquesta manera és des del rock i la psicodèlia i amb la producció del britànic Martin Youth Glover, baixista del grup Killing Joke. "Youth té un estudi a Granada i ens ha ajudat a redimensionar el disc des de la mística, amb tocs de Joy Division i de Syd Barrett", explica Arias. Segons Jiménez, la producció serveix per "compensar l'absència de la veu de Morente". "L'emoció que donava ell amb la veu, intentem transmetre-la amb la instrumentació", afegeix.

El disc, en el qual col·laboren les cantaoras Carmen Linares i Soleá Morente -que participaran en el concert de Barcelona-, s'ha fet amb el permís de la família Morente. "Sense el seu consentiment no hauríem fet res", reconeix Jiménez. El van obtenir, i fins i tot la companya de Morente, Aurora Carbonell, la Pelota , es va oferir per fer la pintura que il·lustra la portada.

Flamenc i rock, cara a cara

L'aproximació de Los Evangelistas al cançoner de Morente és similar a la que han fet Los Planetas en els últims discos, estirant el fil del flamenc a partir de les harmonies i les melodies de la veu i mantenint el ritme en el territori del rock'n'roll. Com ja passava a Omega , el resultat, segons Jiménez, "no és una fusió, sinó un cara a cara entre el flamenc i el rock".

Un tast del projecte es va sentir en l'últim Mercat de Música Viva de Vic. "Després del concert hi havia gent que deia que no es veia Morente enlloc. No sé què esperaven, que sortíssim a l'escenari amb un gitanet disfressat d'Enrique Morente?", recorda Jiménez. No és una reacció que els resulti estranya, perquè Omega també va rebre crítiques molt severes des dels sectors més puristes. "Si ja ens van dir de tot fent un disc amb Morente, amb lletres de Lorca i cançons de Leonard Cohen, i en què tocaven Vicente Amigo i Tomatito, no vulguis saber el que pot passar ara", diu Jiménez.

La gènesi de Los Evangelistas va ser un homenatge a Morente en la Nit Blanca del Flamenc de Còrdova, el 18 de juny del 2011. Arias ho veu més com un desencadenant: "Estic segur que aquest disc l'hauríem acabat fent igualment, però la Nit Blanca ho va accelerar tot".

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT