ART
Cultura 08/11/2011

El Macba i La Caixa fan art junts

El Macba i la Fundació La Caixa s'endinsen en els canvis que s'han produït en l'art del tombant del segle XX al XXI amb Volum!, la primera exposició conjunta de les seves col·leccions, que obre avui.

Antoni Ribas Tur
3 min
Obres inèdites El Macba exposa per primera vegada aquesta escultura de Tony Cragg, una màquina que representa la transició de la pintura a l'objecte.

Barcelona.Tant la col·lecció de la Fundació La Caixa com la del Macba són privades, però van sorgir amb esperits molt personals. La primera es va començar a construir a la dècada dels 80, i va omplir el buit d'art nacional i internacional que hi havia al país. La del Museu d'Art Contemporani de Barcelona va néixer ara fa 25 anys i s'ha fixat sobretot en l'art de la dècada dels 50 i dels 60. La Caixa atresora importants obres d'artistes com Miquel Barceló, Jean Michel Basquiat, Juan Muñoz i Cristina Iglesias. El Macba té entre els seus estendards Marcel Broodthaers, Samuel Beckett i Richard Hamilton. Juntes sumen un fons de 5.500 obres. El juliol del 2010 van signar un acord per coordinar les adquisicions i posar en marxa una sèrie d'exposicions conjuntes.

"Les obres de La Caixa s'enriqueixen en entrar en contacte amb les del Macba i en inscriure's en el discurs del museu", va afirmar Nimfa Bisbe, directora de la col·lecció de la fundació de l'entitat bancària, durant la presentació de Volum!, la primera d'aquestes exposicions. Bartomeu Marí, director del Macba i comissari de la mostra, va subratllar les possibilitats que s'obren amb aquesta trobada: "El més important és l'intercanvi de narracions, el diàleg", va declarar. Aquest encontre suposa un bon grapat de novetats per a les dues institucions: el Macba extreu noves lectures i interpretacions de les obres de la Fundació La Caixa, i amb aquestes mateixes peces pot perllongar les línies de treball del museu fins a la dècada dels 80.

De l'espectador a l'oient

Les 350 obres de 75 artistes que formen Volum! proposen una nova lectura de l'art de la segona meitat del segle XX i, sobretot, del canvi que s'ha produït en el món de l'art en el tombant del segle XX al XXI. Segons Marí, la pintura ha anat perdent pistonada en favor de l'escultura i la fotografia, i el so i la veu també han adquirit un relleu que abans no tenien. D'aquesta transformació en resulta un espectador que ja no està cridat només a mirar sinó que també ha d'escoltar o experimentar l'obra amb tot el cos.

"Aquesta és la sala que més em xoca", deia ahir Marí a la sala on es poden veure obres dels artistes que van marcar els anys vuitanta, com ara Miquel Barceló, José María Sicília, l'alemany Anselm Kiefer i el nord-americà Jean Michel Basquiat. Vistes des de la perspectiva de l'exposició, aquestes obres apareixen com el cant del cigne d'una manera d'entendre l'art. "La pintura abstracta abans era a tot arreu i ara ja no sabem com mirar-la", va concloure. A partir d'aquest moment, Marí proposa dues línies que trenquen amb les convencions de l'art. La primera té a veure amb el predomini que adquireixen l'escultura i la fotografia; la segona, amb el nou tractament que els artistes són capaços de donar al so i a la veu. A la frontera entre aquestes dues noves maneres de veure l'art, Marí hi ha col·locat una obra que reuneix les característiques de totes dues. Corredor suspès II, de Cristina Iglesias, és com un gran cabana feta amb paraules de filferro trenat.

L'exposició culmina a la planta 0 del museu amb una sèrie que explota el potencial que la veu i també el silenci poden aportar a l'art. Algunes de les obres que es poden observar en aquest àmbit s'acosten a les arts escèniques. Mentre se sent una boca metrallar un text a No jo, de Samuel Beckett, el ninot de ventríloc de Waste land, de Juan Muñoz, remet a la soledat i a la dificultat per comunicar-se.

Volum!és només la punta de l'iceberg de la col·lecció del Macba i la Fundació La Caixa. A mitjans de desembre es podrà veure una nova selecció d'obres de totes dues col·leccions al CaixaForum de Madrid amb el títol La persistència de la geometria. Al febrer, el museu Guggenheim de Bilbao acollirà una nova exposició d'aquests fons. El 2013 està prevista una macroexposició simultània al CaixaForum de Barcelona i al Macba. I els responsables de les col·leccions tenen la intenció de fer-les arribar fins a Llatinoamèrica i Àsia.

Volum! ocupa tots els espais del museu barceloní. "El Macba va començar com un museu buit i ara ja no tenim espai per exposar la col·lecció", va afirmar Bartomeu Marí. El director recorda que el museu ja fa temps que necessita més espai: el patronat ja en busca un de nou on es puguin mostrar els fons del centre.

La Caixa cedeix el Palau Meca

Ahir al matí els directius de la Fundació La Caixa van tenir una agenda ben atapeïda. Bartomeu Marí va acompanyar per les sales del museu Elisa Duran, la directora adjunta de la Fundació La Caixa, i Nimfa Bisbe, directora de la col·lecció d'art contemporani. Mentrestant, Isidre Fainé, president de La Caixa i de la Fundació La Caixa, i l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, materialitzaven la cessió del Palau Meca per part de l'entitat bancària a la ciutat de Barcelona. Aquesta casa senyorial construïda entre els segles XIII i XIV forma part de les dependències del Museu Picasso des del 1982. L'Ajuntament en tenia el dret d'ús des del 1978.

stats