Cultura 29/09/2014

Missió: seduir amb idees l’exigent i volàtil mercat xinès

Una delegació d’empreses i d’estudis de disseny catalans busquen aliats i clients a Pequín

Sílvia Marimon
5 min

Pequín“La Xina té de tot. L’únic que pots fer per competir és ser clarament diferent i fer un seguiment. Si vols sortir-te’n has de venir i quedar-te un temps. No els agrada fer negocis a distància”, afirma el president de China Consultants, Joan Dedeu, que porta 26 anys al gegant asiàtic. Barcelona és la convidada de la Beijing Design Week, i des del 18 de setembre, una delegació d’empreses i s’estudis de disseny busquen a la Xina aliats i clients. La missió, coordinada pel Barcelona Centre de Disseny, té el suport d’ACCIÓ i de Barcelona Activa.

Per molts, el mercat xinès pot ser una gran oportunitat de creixement. Les exportacions catalanes cap a la Xina i Hong Kong s’han gairebé doblat en els últims sis anys (el 2008 eren de 712.033 euros i el 2012 eren d’1.291.000). L’any passat, més de 7.100 empreses catalanes van exportar a la Xina, que ja se situa entre els deu primers clients de Catalunya. El mercat xinès, però, també és volàtil. Ningú s’atreveix a fer previsions a llarg termini. A la Xina tot canvia molt ràpid.

El primer repte, i aquest és un dels objectius de la Beijing Design Week, és que el públic xinès associï Barcelona amb el disseny i l’oportunitat de fer negoci. De moment, la Generalitat està a punt de tancar un acord -que es firmarà al febrer al Mobile Congress- perquè les empreses de videojocs catalanes puguin descarregar i vendre els seus productes al gegant asiàtic.

Videojocs catalans a la Xina

“A la Xina ja poden descarregar-se els videjocs, però no els poden comprar. Necessitàvem l’acord amb les empreses que distribueixen el contingut digital i ara ja el tenim”, explica Jordi Sellas, director general de Creació i Empreses Culturals. Sellas, que es va reunir amb representants de la China Cultural Industry Association, destaca la importància estratègica del conveni: “Només un 3,5% dels que es descarreguen continguts els paguen. Però un 3,5% a la Xina pot ser una xifra enorme. Els guanys serien molt importants”.

Els xinesos tenen molta avidesa de coneixement. I molta pressa. En les dues setmanes que les empreses i estudis de disseny van fer ruta per diferents ciutats xineses, ja els van arribar propostes per aliar-se. Però la marca Barcelona encara hi és desconeguda. “Ara per ara, la capital catalana és més popular pel futbol i per Samaranch, a qui els xinesos pràcticament veneren després que Pequín fos ciutat olímpica”, detalla Dedeu.

Seduïts per l’urbanisme barceloní

Els xinesos, segons Dedeu, admiren sobretot l’urbanisme de la capital catalana. “Un dels responsables de l’alcaldia de Zhuahi, una ciutat al sud de la Xina, que per 4 quilòmetres no arriba al mar, va venir a la capital catalana. Va quedar admirat. Ara Barcelona Regional, l’empresa municipal que també va idear la ciutat postolímpica, està negociant amb Zhuahi dos projectes. D’una banda, recuperar les costes, i de l’altra, un projecte urbanístic que permeti que la ciutat arribi al mar”, explica. “Els sedueix que a les nostres ciutats s’hi pugui caminar i tinguin una dimensió humana”, afegeix.

Dear Design dissenya espais comercials. Són els responsables de les botigues de calçat esportiu Munich i de la botiga de Moritz a Barcelona. Han fet projectes a Rússia i a Mali, i ara intenten convèncer el client xinès. “Sobretot busquen aliar-se, però et demanen que portis l’equip aquí. Jo ja he rebut tres ofertes ”, explica el dissenyador de Dear Design, Ignasi Llauradó.

Eddy Castillo, de Stimulo Design, una empresa de Llinars del Vallès que ha evitat el tancament amb l’exportació, porta quatre anys a les trinxeres de Canton, la capital de Guangdong, i on es concentren moltes fàbriques, sobretot d’electrodomèstics. “Nosaltres el disseny el fem íntegrament a Barcelona, però aquí hi tenim una oficina amb dues o tres persones. Som l’única empresa de disseny espanyola al sud de la Xina. Ser aquí és imprescindible, perquè no es pot dissenyar sense conèixer el mercat i els xinesos són cada vegada més exigents amb la qualitat”.

No volen copiar, sinó ser únics

Per Castillo, la fama de copiar que tenen els xinesos és cada vegada més un tòpic: “Es va estenent cada cop més l’opinió que copiar és dolent. Aquí tot avança molt ràpid. Si el 2007 tothom copiava, el 2014 tothom vol ser diferent”, afirma.

Alguns dissenyadors catalans, però, es troben que truquen a les portes d’una botiga i hi veuen els seus dissenys. Algú els ha agafat la idea. “A nosaltres ens han copiat molt. Però a l’hora de vendre això no és gaire important. El client et diu que vol comprar l’original, això els dóna prestigi, i si t’han copiat, millor, perquè vol dir que ja ets un referent”, explica Marta Masdeu, d’Estiluz.

Acostumats al disseny italià

Estiluz, una empresa d’il·luminació que té 50 treballadors -comptant la fàbrica-, va néixer fa 40 anys i en fa 30 que exporta als Estats Units, França, Alemanya i la Xina. “Només un 15% de les nostres vendes són a Espanya, i d’aquest 15%, un 10% són a Catalunya”, detalla Masdeu. “Valoren molt el disseny europeu, però estan molt acostumats al disseny italià. No els importa pagar el que sigui. La classe mitjana xinesa creix molt ràpid. Però aquí hi has de venir amb una mirada a curt termini, perquè el mercat és molt volàtil”.

Xavier Gata, de Natural Machines, la impressora 3D que el 2015 es començarà a comercialitzar i que imprimeix menjar, des de pastissos fins a arrossos, ha trobat a la Xina els inversors que no va poder aconseguir a Catalunya. És al gegant asiàtic on es fabricarà aquest nou invent.

Playmarket, que dissenya cotxets per a nadons i carretons d’anar a comprar, ja va començar a vendre a la Xina al febrer. “Hi ha moltes oportunitats, però és un mercat complicat. I que copiïn no és un tòpic. Hi ha un buit legal. A Pequín pots trobar molts edificis de cinc plantes on tot el que venen són còpies il·legals”.

OPORTUNITATS I RISCOS

Xavier Gata

NATURAL MACHINES

“El nostre invent, una impressora 3D que elabora menjar i que es comercialitzarà el 2015, és totalment catalana però el fabricarem a la Xina i el vendrem arreu del món. És a la Xina on hem trobat inversors. Fabricant aquí podrem assumir grans quantitats de demanda”.

Cinzia Barberis

PLAYMARKET

“És un mercat enorme i encara per descobrir. També és complicat. Nosaltres dissenyem a Barcelona i aquí hi venim a vendre. La marca Barcelona és coneguda però sobretot per la classe alta. Nosaltres busquem clients a les grans ciutats, on hi ha poder adquisitiu”.

Carolina Gómez

SHAD MALETES

“Tenim el disseny en el nostre ADN. Exportem maletes per a motos a més de 70 països. Abans de la crisi, a Espanya hi veníem un 26% de la nostra producció, però ara només és un 3%. Però molt poca gent quan compra la nostra maleta sap que està comprant una maleta catalana”.

Ignasi Llauradó

DESIGN FOR BRANDS

“Els xinesos venen molt online, les botigues s’han de posar les piles si no es volen quedar sense negoci. Hi ha molta feina a fer. Els agrada molt el disseny europeu i van molt de pressa. Nosaltres estem venent llibres dels nostres dissenys aquí. El seu consum és molt bèstia”.

Eddy Roca

STIMULO DESIGN

“Saben col·locar Barcelona en un mapa, però encara no l’identifiquen amb una ciutat de disseny. El disseny europeu té molt prestigi, però per ells, el disseny és a París, Milà i Dinamarca. Porto quatre anys a Canton, al sud del país. Tenir presència física aquí és clau”.

stats