DISSENY
Cultura 22/11/2014

El Museu del Disseny es vesteix de vint-i-un botó

El centre enllesteix els preparatius per obrir el 14 de desembre

Antoni Ribas Tur
3 min
El Museu del Disseny  es vesteix de vint-i-un botó

BarcelonaMentre les natges hiperbòliques de Kim Kardashian enfundades dins un vestit de nit negre a la portada de la revista Paper incendiaven la xarxa, Teresa Bastardes, cap de col·leccions del Museu del Disseny de Barcelona, i els tècnics i restauradors del seu equip treballaven de valent per enllestir el muntatge de l’exposició El cos vestit, una de les quatre mostres permanents del futur museu de les Glòries. No es pot dir que anaven de bòlit, per la delicadesa i la minuciositat amb què feien la feina. “Els vestits els van portar persones reals, estan fets a mida, i nosaltres hem d’interpretar les formes del cos de les persones que els van portar per ajustar-los als maniquins que les sostenen -diu Bastardes-. Cada cas és diferent. La durada del muntatge d’una peça pot anar des de mitja hora fins a una setmana”.

Els trucs que els restauradors fan servir perquè les peces no pateixin són molt meticulosos i passen completament desapercebudes per al públic. Al taller on es preparen les peces abans de pujar-les a les sales, en una processó de maniquins gairebé surrealista, es col·loquen elàstics sota la roba i es reforcen les parts del teixit que és més delicat de conservar. El taller de Bastardes i el seu equip recorda una macroinstal·lació artística. Hi ha un vestit històric amb petites plaques de vidre al damunt i una màquina de vapor al costat. Abans de fer interpretacions arriscades del conjunt, Bastardes l’explica: “És una peça molt delicada. Només es pot planxar amb vapor fred i aquests pesos”.

Els trucs per modificar la silueta

El vestit que Kim Kardashian porta -poca estona- al reportatge de la revista Paper no entrarà en un museu únicament pel talent del dissenyador que el va crear, però les corbes de l’empresària, model i actriu reflecteixen de ple la culminació del discurs d’ El cos vestit. Des del segle XVI, homes i dones van fer servir la roba per modificar la silueta dels seus cossos, per ampliar-la, reduir-la, perfilar-la i allargar-la -tot i que actualment els avenços de la cirurgia plàstica permeten crear els mateixos efectes directament en el cos.

Les crítiques a les cotilles, els mirinyacs i els polissons han deixat de tenir sentit, perquè aquestes peces tornen a estar de moda. De fet, mostrar-los gairebé com a escultures al centre del recorregut serà una de les novetats d’ El cos vestit. “La silueta s’ha comprimit i s’ha alliberat cíclicament”, subratlla Bastardes, la comissària de la mostra juntament amb Sílvia Ventosa. Aquesta mostra és la mateixa que es va poder veure al Museu de les Arts Decoratives, abans instal·lat al Palau de Pedralbes, però al Museu del Disseny la cronologia es perllonga fins a la pròxima primavera. Dissenyadors de moda com Marta Esteban, Manuel Bolaño i Angel Vilda han donat diverses peces de les seves col·leccions més significatives, seleccionades prèviament per un comitè d’experts del sector. Les comissàries, a més, proposen lectures molt suggerents col·locant una peça actual entre vestits històrics, com és el cas d’un vestit de Txell Miras amb un marc folrat de tela a l’alçada de la cintura que evoca els vestits de cort del segle XVIII.

Les col·leccions del Museu del Disseny seguiran de prop, a partir d’ara, l’evolució del sector, perquè el museu ha firmat un acord amb el Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya perquè donin al museu els vestits guardonats a la passarel·la 080 cada temporada.

stats