ART
Cultura 17/04/2012

La Pedrera acull la ceràmica minimalista d'Artigas

La Pedrera dedica la primera exposició de ceràmica a Josep Llorens Artigas, un dels grans pioners del segle XX en aquest camp. Va renovar-ne el llenguatge i el va posar a disposició d'artistes com Miró.

Antoni Ribas Tur
2 min
Joan Gardy Artigas i Frederic Amat amb la maqueta del monument Dona i ocell de Miró i Artigas.

BARCELONA.La Pedrera s'ha convertit en una cova. Frederic Amat ha recreat al terra i a les parets de les sales d'exposicions els sostres de Gaudí i Jujol per bastir l'impactant muntatge de l'exposició Artigas. L'home del foc , la primera gran retrospectiva que es dedica al ceramista Josep Llorens Artigas en 30 anys. Les 147 peces que la formen apareixen enmig d'aquest paisatge sinuós com si fossin les pedres precioses d'un jaciment, sorgides de la mateixa terra que les allotja.

Josep Llorens Artigas (1892-1980) està considerat un dels grans renovadors del llenguatge de la ceràmica, juntament amb el britànic Bernard Leach, i un dels pioners a elevar-la a la categoria de les belles arts, precisament per despullar-la de qualsevol tipus de decoració figurativa. En lloc d'això, va confiar l'expressivitat dels gerros als colors i als matisos dels esmalts que hi aplicava. "Són obres úniques, darrere cada peça hi ha una història", afirma Joan Gardy Artigas, el seu fill i comissari de l'exposició. Artigas va treballar, afegeix, "amb una depuració i un rigor extraordinaris" i mai va repetir la composició d'un esmalt en més una peça.

La novetat de la tradició

Les ceràmiques d'aquest creador es caracteritzen per la senzillesa de les formes, molt properes a les tradicionals. Als anys 30 van resultar tan innovadores que la primera peça de ceràmica contemporània que va adquirir el Metropolitan de Nova York, i també el Museu d'Art Modern de Barcelona, van ser obres seves. Va assolir un nivell, assegura el comissari, "equiparable a l'art de la ceràmica oriental xinesa, japonesa i coreana".

A l'altre extrem d'aquestes peces gairebé minimalistes hi ha les que més endavant va fer amb destacats artistes del seu temps. L'exposició s'atura en les dues col·laboracions més reeixides, les que va mantenir amb el francès Raoul Dufy, per a qui s'esforçava "a trobar esmalts de colors i materials tan variats com fos possible", recorda Gardy Artigas, i amb el seu gran amic Joan Miró, amb qui va realitzar prop de 400 peces, des de petits gerros fins a obres monumentals com una desena de murals ceràmics, entre els quals hi ha els de la Univeristat de Harvard, el del museu Guggenheim de Nova York o el de l'aeroport de Barcelona, i el monument Dona i ocell del Parc de l'Escorxador de Barcelona.

Els dos artistes es van conèixer als 17 anys quan estudiaven a l'Escola Tècnica d'Oficis d'Art de Barcelona i per a tots dos van ser decisius els viatges que van emprendre a París. A la capital francesa Artigas hi va conèixer artistes com Gargallo i Picasso i el 1927 hi va fer una de les seves primeres grans obres, un gerro titulat Clar de lluna .

stats