Publicitat
Publicitat

ART

'Entre/Between' recull la trajectòria del pioner de l'art conceptual

El Reina Sofia exposa l'univers crític d'Antoni Muntadas

El museu Reina Sofia de Madrid obre avui una panoràmica dedicada a Antoni Muntadas. Entre/Between repassa els quaranta anys de carrera d'un dels grans artistes catalans i pioner del media art.

A Antoni Muntadas (Barcelona, 1942) li agrada anomenar els seus treballs "escultures socials", seguint l'exemple de Joseph Beuys. Les seves obres no són escultures en un sentit totèmic, sinó artefactes -sovint polítics- que han d'activar els espectadors. La significativa frase de Muntadas "Atenció, la percepció implica el compromís" regna al llarg de l'exposició Entre/Between, que avui s'inaugura al Centre d'Art Reina Sofia amb motiu del premi Velázquez d'Arts Plàstiques que va rebre el 2009.

No és una retrospectiva. El director del museu, Manuel Borja-Villel, ahir alertava de la impossibilitat de cenyir quaranta anys de trajectòria fluïda i creixent en etapes estanques i cronològiques. "El més interessant de l'obra de Muntadas és que no només reflecteix un dels treballs més importants de la nostra època, sinó de tota una època", defensava. A Muntadas se'l considera pioner en tot el que fa referència a noves pràctiques artístiques des dels anys setanta. És un dels artistes catalans vius més important i la seva obra està repartida per les col·leccions més prestigioses del món, del MOMA (Nova York) al Pompidou (París).

A l'inici de la seva carrera, Muntadas va marxar a Nova York, on encara viu i treballa, i va deixar la pintura per bolcar-se en les arts d'acció. En els primers treballs experimentava amb els sentits en espais domèstics, però després va anar obrint-se cap a discursos crítics d'arrel política, social i artística, a través dels media: el vídeo, la performance, la fotografia, les instal·lacions, internet, etc.

La comissària d'Entre/Between, Daina Augaitis, ha dissenyat l'exposició en nou cosmologies que recullen tots els universos de l'obra de Muntadas. Dels espais de privacitat a les esferes de terror i poder, on es poden observar obres crucials de la seva carrera, com Portraits (1995) i The board room (1987) -una sala de juntes amb grans quadres de personalitats a les parets amb un monitor a la boca d'on surten fragments de discursos-. Després s'exhibeixen els seus projectes sobre els àmbits públics, tant espais naturals com socials. I els treballs teòrics sobre traducció, arxivística i la crítica a les jerarquies del negoci de l'art i al paper dels museus -en el qual s'inscriuria el treball exposat actualment al Macba Between the Frames: the Forum, 1983-1993- tanquen la retrospectiva. Muntadas hi ha inclòs un nou treball, Situación 2011, que amplia el que va fer el 1988 quan es va inaugurar el Reina Sofia i en què examina críticament el procés d'expansió dels grans museus a partir de l'ampliació de Jean Nouvel.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT