Cultura 18/09/2014

Roger Mas estrena perfum brasiler a Vic

El músic de Solsona obre el Mercat de Música Viva revisant el seu cançoner amb Benjamim Taubkin

Xavier Cervantes
3 min

VicRoger Mas i el pianista brasiler Benjamim Taubkin van assajar ahir al Teatre L’Atlàntida de Vic per enllestir els últims retocs del repertori que interpretaran avui en el concert inaugural del 26è Mercat de Música Viva. Com és habitual, la direcció artística ha volgut que el tret de sortida del mercat, a més d’una estrena, sigui un espectacle especial que pugui tenir recorregut més enllà de Vic, tal com va passar l’any passat amb el debut del trio format per Jaume Sisa, Quimi Portet i Joan Miquel Oliver, que van acabar fent una gira.

“És un llenguatge nou”, diu Mas sobre el resultat de la col·laboració amb Taubkin. Les nou composicions que tocaran avui a partir de les 8 del vespre acompanyats del percussionista Ari Colares i el clarinetista Roger Conesa no són noves, perquè formen part del repertori del cantautor de Solsona. El fet diferencial és com les han reinventat. “Són les meves cançons, però amb diferències subtils”, afegeix. Mas, bon coneixedor de la cançó europea, ha fet un salt de continent per perfumar el seu cançoner amb ritmes i harmonies del Brasil, però fugint dels tòpics. “Fora del Brasil la gent pensa que tot és samba i bossa nova, però hi ha una gran diversitat, amb més de tres-cents ritmes diferents, com ara la folia i el maracatú ”, explica Tubkin, que a més de pianista i arranjador és el programador de la part musical del Mercat Cultural de Salvador de Bahia.

“Tinc la sensació de nedar”

Amb el nou projecte al cap, Mas va viatjar a São Paulo per assajar amb Tubkin, i va ser aleshores quan va descobrir fins a quin punt poden canviar les seves cançons. “Els colors canvien molt perquè la tradició musical brasilera és molt potent harmònicament”, explica Mas, sorprès per la fluïdesa de tot plegat. “Tinc la sensació de nedar mentre estic tocant”, diu.

Abans d’aquells cinc dies a São Paulo, Taubkin ja coneixia les cançons de Mas. Tanmateix, assegura que “les idees” van sorgir treballant plegats. “Tot va ser molt natural, anava fent el que em suggeria cada cançó rítmicament”, recorda el pianista, nascut a São Paulo l’any 1956. I així va ser com es va transformar en bossa nova Llum de colors, una cançó del primer disc de Mas, Les flors del somni (1997). “He hagut de tornar a aprendre les cançons per recordar lletres de fa més de setze anys”, diu, segurament content de recuperar material que el públic no sent en directe des de fa molt de temps.

Verdaguer tropical

La tria del repertori té un caràcter antològic, amb peces de diferents treballs del músic de Solsona. Fins i tot perfumen amb aromes brasileres el Preludi de Verdaguer que va musicar a Les cançons tel·lúriques (2008). “A més, tocar-la a L’Atlàntida de Vic té molt de sentit”, diu Mas. Entre les nou composicions que interpretaran hi ha també Canta, Maria, una peça del brasiler Ary Barroso que el de Solsona ja havia versionat amb la Cobla Sant Jordi Ciutat de Barcelona. “És una cançó que vaig descobrir quan el Benjamim em va convidar a tocar Les cançons tel·lúriques a Salvador de Bahia, i ara em venia de gust incloure una cançó cantada en portuguès”, explica.

Mentre parla sobre el projecte, Mas no amaga l’admiració que sent per Taubkin, un músic que fa set anys ja va actuar al Mercat de Música Viva de Vic. “Té una inspiració molt ràpida, veu les coses de seguida”, diu. Lògicament, espera que la col·laboració tingui continuïtat, “si Déu vol”. “Seria bo, perquè a vegades és una mica trist treballar tan intensament en una cosa perquè només duri una hora”, afegeix Mas, que també voldria enregistrar un disc amb aquestes cançons a la brasilera.

Passi el que passi, Roger Mas espera publicar un disc amb composicions noves l’any que ve. “Tinc material però tot està una mica dispers, encara. La meva idea era fer un disc senzill de cantautor, només amb veu i guitarra, però dubto que sigui així”, anuncia.

stats