BARCELONALa galeria novaiorquesa Affirmation Arts commemora el 25è aniversari de la mort d'Andy Warhol amb una exposició de 80 fotografies del Museu Andy Warhol de Pittsburg de l'artista -algunes de les quals són inèdites- que en mostren la cara més íntima. "Quan alguns dels seus amics allargaven la festa fins al diumenge al matí a Studio 54, l'Andy i la seva mare eren a l'església. Warhol era homosexual abans que la paraula gai es convertís en omnipresent. Encara que pugui semblar estrany, va viure una doble vida", afirma William T. Hillman, president de la galeria i comissari de l'exposició.
Sota aquesta premissa, les habitacions d'hotel, les cambres de bany, els retrats i els bodegons amb fruites o amb objectes kitsch que Warhol va immortalitzar revelen la cara oculta de la seva biografia i el seu talent fotogràfic a l'hora de crear composicions senzilles i a la vegada elaborades. "En tots els aspectes, cadascuna de les fotografies és exquisida", afirma Eric Shiner, el director del museu, per qui les imatges suggereixen "la innocència i culpabilitat, la religió i el laïcisme, la moderació i la golafreria. Molts d'aquests aspectes duals apareixen en una mateixa imatge".
L'interès de Warhol per la fotografia es remunta a la seva infantesa, quan va retratar la família amb una càmera Brownie que li van regalar quan va fer nou anys. Des d'aleshores, no la va abandonar mai i en algunes de les imatges més conegudes apareix amb una càmera penjant del coll. Al llarg de les dècades la fotografia li va servir per satisfer el seu instint de voyeur , per assajar composicions per a les pintures i per construir una autobiografia privada en imatges que relata el seu ascens social des del barri humil de Pittsburg, on va créixer fins al seu triomf a Nova York. Precisament perquè va néixer en un entorn humil, a Warhol sempre el va fascinar el luxe de les habitacions d'hotel on es va hostatjar. En resum, aquestes instantànies treuen a la llum també l'interès que va tenir per la realitat que l'envoltava. "Warhol ajunta objectes la combinació dels quals no té aparentment cap sentit i els col·loca en estudis que es poden veure com una representació del seu nom, que va estar poblat per personalitats igualment discordants", sosté Shiner.
Al cap i a la fi, les fotografies de Warhol representen de quina manera va posar en contacte la seva pròpia vida i el seu art i com va fer de l'art una extensió d'ell mateix. "Totes aquestes imatges són -conclou el director del museu- finestres al seu món privat i descobreixen la seva mirada més personal. Quan em miro moltes d'aquestes obres sento el silenci i una intimitat profunda".