Publicitat
Publicitat

Els grans festivals són els únics que es salven de la crisi el 2011 i augmenten d'espectadors

La música en viu perd un 28% de públic

La crisi ofega la música a Catalunya i el sector augura que el 2012 pot ser dramàtic amb l'augment de l'IVA. Les grans cites valencianes de música lideren el rànquing dels grans festivals, aliens a la crisi.

La música agonitza amb una excepció: els grans festivals amb cartellera internacional. Ho demostren un any més les estadístiques de l'Anuari de la Música, que impulsa el Grup Enderrock i l'Associació Professional de Representants, Promotors i Manàgers de Catalunya (ARC). Les últimes mesures del govern espanyol poden ofegar encara més el sector: "L'augment de l'IVA serà una catàstrofe, haurem de fer servir una gran inventiva si no volem que les properes dades siguin catastròfiques", va assenyalar la gerent de l'Associació de Sales de Concert de Catalunya, Carme Zapata.

El públic, en caiguda lliure

Un 92% dels catalans escolten música, però la crisi fa que "s'ho pensin més a l'hora d'anar a un concert", va destacar el director del grup Enderrock, Lluís Gendrau. No és gaire optimista: "La música en viu està en caiguda lliure". El 2011 va tenir un 28% menys d'espectadors respecte al 2010. Segons les dades de l'Anuari, els 7,5 milions d'espectadors que van assistir als més de 13.000 bolos celebrats a Catalunya, van preferir els grans festivals o els macroconcerts.

Les víctimes de la davallada són, doncs, la programació gratuïta, les actuacions de baix pressupost a càrrec de grups novells o menys comercials i les sales de concerts. "Cada vegada és menys rendible fer un concert a les sales", va assegurar Gendrau. A més, el públic de les sales és dels més afectats per la crisi. "El poder adquisitiu dels joves, que tenen un 50% d'atur, ha disminuït considerablement", va assenyalar el president d'ARC, Jordi Gratacós.

L'apogeu dels festivals

Els grans festivals se salven de la davallada: van augmentar un 47,5% pel que fa a públic respecte al 2010. Aquest considerable increment d'espectadors, però, no va acompanyat d'un pressupost més generós, que tan sols va augmentar un 8%. Encapçalaven el rànquing les cites valencianes: Rototom Sunsplash, un festival de música reggae que se celebra a Benicàssim i que va assolir la xifra de 230.000 espectadors, i el FIB, que va arribar als 200.000. A Barcelona, el BAM, el Primavera Sound i el Montjuïc de Nit són els que van atreure més públic. L'èxit d'espectadors demostra que, de moment, no hi ha un excés d'oferta.

Menys ajuts, més morosos

Els músics catalans tenen molts fronts oberts. Se'ls contracta menys, a un preu per sota del mercat i al llarg del 2011 van haver de patir força a l'hora de cobrar. El 2011 la morositat de les administracions va superar a Catalunya els 2,5 milions d'euros. "Amb el nou decret de Mariano Rajoy [el govern espanyol ha concedit un crèdit als consistoris], aquesta morositat s'ha resolt i les administracions públiques són més formals perquè estan més vigilades", va assegurar el president de Musicat, Josep Reig. Davant les retallades en subvencions -el 2011 la tisorada va ser d'un 9,2%-, el sector va buscar nous patrocinadors i mecenes. Un d'ells és la societat civil: al llarg de l'any passat, a través de la plataforma de micromecenatge Verkami, es va fer una aportació de 470.000 euros.

La revifalla dels CD

La indústria discogràfica, després d'anys de declivi, va remuntar el 2011. Les vendes van augmentar un 5,1% als Països Catalans. No obstant això, els 16,3 milions d'euros ingressats el 2011 van estar lluny dels 73 milions del 2007. Però ni Manel, ni Sopa de Cabra, ni Antònia Font van poder fer ombra a un CD que va aconseguir un rècord històric: el disc de La Marató de TV3. No és que els compradors anessin en massa a les poques botigues de discos que sobreviuen. Una de les claus de l'èxit, segons l'Anuari, és el fet que es va distribuir amb els diaris.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT