SÓNAR+D
Cultura 13/06/2014

La simpatia digital amb els fans ven moltes samarretes

i
Albert Cuesta
2 min

Expert En TecnologiaL’any passat les activitats del Sónar+D giraven al voltant de la creativitat i la tecnologia. Aquest any el lema també inclou la paraula business. Bona part de les conferències i taules rodones que complementen l’exposició de projectes i aplicacions digitals dins del festival de música avançada i new media art tenen a veure amb el negoci pur i dur. No sé si els milions de fans digitals de les estrelles de l’espectacle són conscients de la nul·la espontaneïtat que hi ha en la seva activitat a les xarxes socials. Els seus responsables tenen perfectament quantificat l’impacte de cada piulada i cada comentari, amb l’avantatge que té adreçar-se a comunitats d’entusiastes: segons Jan d’Allessandro, la gestora digital de Lady Gaga, a les xarxes socials genèriques el 90% dels usuaris es limiten a mirar, el 9% comenten i només l’1% escriuen alguna cosa. En canvi, el 44% dels fans inscrits a la xarxa Little Monsters de Gaga hi participen activament. La clau d’aquesta vinculació la va donar Xavier Monés, el braç online de Shakira: “A les xarxes dels artistes tot ha de semblar espontani, encara que no ho sigui gens”. I una sorpresa: el canal digital que genera més vendes entre els seguidors (entrades, marxandatge) són els butlletins via mail; un 30% dels destinataris acaben comprant. Per això ens regalen cançons inèdites a canvi de les nostres adreces.

Els drones, les aeronaus no tripulades, són presents aquest any al Sónar+D: ahir Daito Manabe en va fer ballar tres davant un auditori ple a vessar. I a l’exposició MarketLab, dos joves d’Elx venen el Flone, un kit de 350 euros (el 25% se’l queda l’organització del Sónar) per construir artesanalment un quadcòpter controlable a distància amb un telèfon mòbil Android. En l’àmbit musical, el més propi del festival, es pot provar el SubPac, un coixí de 220 euros per al respatller de la cadira que supleix amb vibració les mancances dels auriculars actuals en la reproducció dels sons més greus.

stats