Cultura 16/09/2014

El teatre guanya un 3% de públic i augura una recuperació lenta

Després de la caiguda en picat de l’any passat, el sector és optimista amb un repunt del 5% de la recaptació

Laura Serra
4 min

BarcelonaEl sector teatral vol veure el got mig ple. Després de les xifres apocalíptiques de la temporada 2012-13, en què va patir una caiguda de públic del 19% i de recaptació del 25%, el tancament de la temporada 2013-14 no sembla tan nefast. Al contrari: hi ha un increment del 3% d’espectadors i del 5% de la recaptació. Aquest tímid repunt va servir ahir a Xavier Marcé, que debutava en aquest acte com a nou president de la patronal Adetca (Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya), per considerar que es tractava d’“un any francament bo, fins i tot molt bo”: tenint en compte “les circumstàncies externes que han condicionat aquesta feina”. I les circumstàncies són: el perllongament d’un IVA “irracional”, les restriccions pressupostàries que afecten els circuits d’exhibició i “un missatge polític del govern central que no sembra estima pel teatre”, va enumerar.

Al sector li costarà temps recuperar tot el terreny perdut en un sol curs (el fatídic 2012-13). Queda lluny aquell objectiu dels 3 milions d’espectadors que només un any abans semblava a tocar, en una temporada de rècord que va fregar els 2,9 milions d’espectadors.

En xifres absolutes, la temporada 2013-14 es van registrar 2,4 milions d’espectadors (es van recuperar gairebé 79.000 dels 557.000 espectadors perduts) i la recaptació va pujar als 53,7 milions (es van guanyar 2,5 milions d’euros més que l’any anterior). També es va incrementar l’ocupació un 8% i gairebé frega el 55%. Cal tenir en compte que hi va haver menys aforament disponible a la ciutat, perquè les sales han ajustat l’explotació dels seus espectacles. Sense haver tancat cap teatre -resisteixen obertes 60 sales a Barcelona!-, s’han fet 200 funcions menys al llarg de l’any, un insignificant 2% del total.

Les empreses han reaccionat

“Estem davant de l’inici de la recuperació”, s’atrevia a vaticinar Marcé, malgrat ser conscient dels reptes que afronta el sector. Segons el president d’Adetca, les empreses i companyies van patir un “astorament” davant les adversitats externes que ara ja han superat: “Si es té la convicció que les xifres han pujat perquè s’han fet les coses millor, et quedes molt més tranquil”, explicava Marcé. Per ell, la “desafecció” de l’espectador ara té a veure més amb la poca complicitat del discurs públic envers la cultura que no pas amb una crisi d’oferta, i això inclou la falta de gires per Catalunya. Tanmateix, també va reconèixer que les empreses han reduït la capacitat d’inversió i de risc, cosa que es pot observar amb l’enorme quantitat de reposicions que hi ha a la cartellera aquest any. “També es pot llegir en positiu per la capacitat de generar èxits del nostre teatre, que són un bon coixí per a les empreses”, deia Marcé.

El cert és que els operadors són els que han assumit la majoria de l’increment de l’IVA, ja que el preu mitjà de les entrades es manté vora els 21 euros als teatres grans i els 11 a les sales més petites. L’anunciada rebaixa de preus que Adetca va fer l’any passat, que havia de ser de l’ordre del 10% al 25% com a mesura de xoc, en realitat no s’ha plasmat al balanç de la temporada, sinó que la tendència ha sigut a l’alça, amb un tímid augment de 70 cèntims després d’anys de congelació o rebaixa. En el teatre musical i infantil sí que l’increment és més acusat: de 3,7 euros (el preu mitjà és de 31 i 12 euros, respectivament).

El que es mantindrà és el programa Escena 25 del departament de Cultura, que ofereix entrades amb descomptes als joves i que ha portat 4.900 menors de 25 anys als teatres.

La força de l’autoria catalana

La crisi ha permès al sector demostrar el seu múscul. Un 61% de l’autoria de les obres exhibides és catalana i un 81% de la producció també ho és. Xavier Marcé va destacar que ha aparegut amb força una autoria dramàtica multidisciplinària a la qual augura “un futur esplèndid”.

De tota manera, el gruix d’espectacles programats i de públic que va anar al teatre el 2013-14, un 50%, se centra en el teatre dramàtic, un percentatge que creix en les sales de petit aforament. Els espectadors que han caigut són els de la dansa (pràcticament un 30% i suposen només el 5% del total) i també els de teatre musical, que tot i això segueix sent un gènere de masses. Una ullada als espectacles més vistos de la temporada 2013-14 demostra que els gèneres com el gest, el musical, el cabaret i la màgia gaudeixen de molt bona acollida. Per això encetar una temporada amb la perspectiva de musicals populars com Sister Act, Mar i cel i Polònia, el musical fa augurar que la tendència a l’alça es visualitzarà molt més l’any vinent. El president d’Adetca va apuntar que la signatura de nous acords triennals de les sales i companyies amb la conselleria de Cultura, que confia que sigui “imminent”, servirà per donar estabilitat al sector i consolidar la recuperació.

Una gala per fer venir salivera

“Volem reconnectar amb el públic”, afirmava ahir Toni Albadalejo, vicepresident d’Adetca i encarregat de coordinar la gala Catalunya aixeca el teló, un espectacle que recull bona part de les obres que es podran veure aquesta temporada a Barcelona i que aquest any, a més, va tenir un to reivindicatiu. Ahir a la platea del Gran Teatre del Liceu hi havia aplegada tota la professió -directors de teatres públics i privats, actors i directors, productors-, en una data que es vol erigir com la festa gran del sector. Joaquim Oristrell va ser el director de la 13a edició de la gala, que va comptar amb Eduard Farelo, Roger de Gràcia i Agnès Busquets de presentadors i el Cor de Teatre com a acompanyament d’opereta. Aquest vespre el xou sencer s’emetrà per TV3 (22.30 h).

stats