Publicitat
Publicitat

Les dones tendeixen a ser més a Facebook i els homes a Twitter

Elles dominen les xarxes socials

Ernest Ventós és un jove directiu de màrqueting de Barcelona amb una intensa vida social i assidu de Facebook. Li pregunto si creu que les dones utilitzen més les xarxes socials i si hi ha diferències entre ell i la seva parella a l'hora d'utilitzar-les: "Ella està més connectada que jo a les xarxes socials, fins al punt que està al cas del que faig o deixo de fer: si m'agrada la foto d'una noia, si he acceptat una nova amistat o et trobes en un lloc on ella desconeixia que jo era". La resposta de Ventós, més enllà de qüestions de parella, delata el que indiquen les estadístiques: les xarxes són de domini femení.

Pingdom, una assessoria d'empreses a Internet, va publicar al juny les dades d'ús de les principals xarxes socials als Estats Units. I els resultats són concloents. De les 24 comunitats digitals que registren més visites, 17 són d'ús majoritàriament femení, amb percentatges que van del 78% al portal de fotografies Pinterest al 53% de la xarxa de contactes professionals LinkedIn.

Als EUA, el 60% dels usuaris de Facebook i Twitter són dones. Un altre conjunt de dades publicades el mateix mes a The Huffington Post aportava dades similars, però amb una variable important: de 31 xarxes socials avaluades a tot el món, 16 tenen més usuaris homes que no pas dones, però el còmput global aporta 99 milions de visites mensuals més de dones que d'homes.

Al maig va ser publicat un informe de la consultora Porter Novelli en què es recollien unes dades oficials de Facebook a escala mundial que indicaven que tenen més usuaris masculins, però també que les dones realitzen entre el 62% i el 71% de l'activitat del portal.

Porter Novelli va fer una enquesta entre 10.000 usuaris de set països d'Europa, entre els quals Espanya. Els resultats confirmen aquesta tendència: un 65% de les dones consultades a Europa es connecten a comunitats d'internet com a mínim un cop per setmana, mentre que el percentatge entre els homes és del 55%. A Espanya, un 78% de les dones hi accedeixen almenys un cop per setmana, mentre que els homes ho fan un 70%. A l'Estat, la diferència encara és més gran si s'avalua les persones que ho fan diàriament: un 57% de les dones i un 38% dels homes.

Un ús diferent

Porter Novelli també destaca que Facebook és territori hegemònic de les dones i Twitter dels homes. Un 40% dels homes enquestats utilitzen Twitter, i només ho fan un 27% de les dones. Porter Novelli explica aquesta divisió perquè les dones "són més propenses a connectar amb gent coneguda" o a utilitzar internet "per fer amics o seguir marques i comprar", mentre que els homes prioritzen "mostrar el seu estat o oferir opinions". Pel que fa a l'ús més elevat de les xarxes socials als països llatins que al nord d'Europa detectat per Porter Novelli, la seva directora de comunicació ho justifica afirmant que "el seu tarannà és més obert, i que enriqueix les relacions socials".

Que les dones lideren les compres online és, d'altra banda, un fet contrastat. El portal Marketing Directo informa que fins i tot el 50% dels productes d'homes els compren elles. Més qüestionable és el domini masculí a l'hora de crear opinió. Dolores Vela, experta en estratègia social a internet, informava a principis d'any que als EUA un 65% dels gestors de comunitats online són dones, "pel rol de comunicadores, mediadores, relacions públiques i conversadores afins a les dones".

Comunicar-se o informar-se

Un estudi de la Universitat de Bath (Regne Unit) i una presentació de l'experta en xarxes socials Dolores Reig fets públics aquest any coincideixen que les dones utilitzen més internet per socialitzar-se i treballar, mentre que els homes són proclius a connectar-s'hi per a l'entreteniment. Sandra Bosch, dissenyadora resident a Suïssa, em confirma que ella utilitza més les xarxes socials per comunicar-se i inspirar-se, mentre que el seu nòvio busca "jocs i informar-se".

La Universitat de Bath i Reig avisen que els homes encara utilitzen més internet que les dones, i que la bretxa encara està lluny de solucionar-se, perquè s'agreuja amb l'evolució dels dispositius mòbils. "En comptes de reduir les diferències de gènere, hem descobert que internet no només reflecteix les divisions existents en la societat en general, sinó que les augmenta", conclou la Universitat de Bath.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT