TECNOLOGIA
Economia 20/09/2014

Alibaba viu la sortida a borsa més elevada de la història de Wall Street

La companyia asiàtica es col·loca al podi mundial de les companyies d’internet

Joan Faus
3 min

WashingtonL’exitós debut d’Alibaba ahir a la borsa de Nova York suposa en certa manera el començament d’una nova era. L’inici de la cotització de la companyia xinesa -que té des d’un portal de comerç online fins a un cercador i un sistema de pagaments per internet- té connotacions tecnològiques i geopolítiques que van molt més enllà de Wall Street: simbolitza el despuntament dels gegants tecnològics xinesos en la seva competició amb la Meca californiana de Silicon Valley i l’aproximació vertiginosa de la Xina -amb la seva particular versió d’un sistema de lliure mercat en un règim comunista- al cim de la primera economia mundial, en mans dels Estats Units des de fa dècades.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L’expectació al parquet de Nova York ahir era màxima i Alibaba no va defraudar. La companyia va fixar dijous a la tarda el seu preu de debut en 68 dòlars (52 euros) per acció. I ahir a les 12 del migdia hora local, tot just començar a cotitzar, el valor es va disparar fins als 92 dòlars (71 euros), un increment d’un 36%. Entre un mar de crits i eufòria dels agents de borsa, en els primers deu minuts més de 100 milions d’accions van canviar de mans. Al tancament de la jornada el valor de cada títol es va situar en els 93,9 dòlars (72,8 euros). La pujada inicial s’explica per l’interès majúscul de grans firmes d’inversió. Entre 35 i 40 institucions van fer peticions per valor de 700 milions d’euros respectivament, segons l’agència Reuters.

Alibaba va posar a la venda 320 milions d’accions, equivalents al 13% del seu capital. Amb el preu inicial de 68 dòlars, el gegant xinès havia de recaptar al voltant de 21.800 milions de dòlars (uns 17.000 milions d’euros). Això la converteix en l’oferta pública de venda (OPV) més alta de la història de Wall Street -va superar els 15.100 milions d’euros de Visa-. Se situa just per sota del rècord mundial, que té l’Agricultural Bank de la Xina, amb 17.100 milions. Però si els col·locadors, com s’espera, exerceixen el seu dret de vendre més accions, pot ser la sortida a borsa més alta de la història.

Un exprofessor d’anglès

Jack Ma, l’exprofessor d’anglès que fa quinze anys va fundar la companyia al seu apartament, era ahir a Nova York. “No vull defraudar els accionistes”, va dir a la cadena CNBC just abans de l’inici de la cotització. Ma duia una samarreta especial per a l’ocasió en què es llegia a la part de davant “Tothom hauria de tenir un somni” i a la de darrere “I si es compleix?”

Abans de començar a cotitzar, l’empresa tecnològica estava valorada en uns 130.000 milions d’euros, cosa que suposava una capitalització una mica inferior de gegants tecnològics com Facebook, IBM, Oracle i Intel, però superior a altres colosos com Amazon, HP, eBay i Yahoo i empreses clàssiques nord-americanes com Walt Disney i Coca-Cola. Alibaba queda lluny dels 460.000 milions que val Apple (l’empresa amb la valoració borsària més alta del món) i dels 310.000 de Google i Microsoft. Però supera amb escreix el Banco Santander, la companyia amb la valoració més elevada de la borsa espanyola (92.460 milions).

A diferència de Facebook, Alibaba no cotitzarà a la plataforma tecnològica Nasdaq, sinó al NYSE, com ja va fer Twitter en la seva estrena a finals del 2013. Per molts analistes, el Nasdaq continua pagant la cascada d’errors informàtics que van convertir el debut de Facebook el 2012 en un autèntic caos. Sortint a borsa, Alibaba busca, igual que Facebook i Twitter, una elevada suma de diners per guanyar dimensió. La liquiditat farà molt rics els directius de l’empresa xinesa, ajudarà dos dels seus accionistes -l’empresa nord-americana Yahoo i el banc japonès Softbank- i li servirà per expandir-se als Estats Units i Europa.

L’atracció dels inversors nord-americans per Alibaba s’explica en l’interès per tenir presència a la Xina, el país més poblat del món, i en el seu creixent mercat d’internet, un 80% del qual està controlat per Alibaba. També genera interès perquè Alibaba és una empresa a l’alça, que en el seu últim any fiscal va guanyar 2.800 milions d’euros, quan en l’exercici anterior n’havia guanyat 1.560 milions. No obstant, per alguns aquesta és una eufòria perillosa. Un 88% dels nord-americans no coneixen l’empresa, segons una enquesta. “Rarament a la història hi hagut una OPV d’aquestes dimensions d’una empresa que coneixem tan poc”, va dir el senador demòcrata Bob Casey. “Estic preocupat pel nivell de transparència de les firmes xineses al nostre mercat”.

stats