TECNOLOGIA
Economia 31/03/2014

Apple s’apunta a la televisió a demanda

La companyia estudia aliances per no quedar fora del creixent negoci de la programació personalitzada

Joan Faus
3 min
NOUS HÀBITS 
 Els nous serveis a demanda han fet que cada cop més gent s’acostumi a mirar la televisió d’una altra manera. Per exemple, amb la tauleta.

WashingtonApple no vol quedar-se al marge del creixent mercat de la televisió a demanda, que a Espanya té dos dels seus principals exponents en la catalana Wuaki, Filmin i Yomvi (Canal+) . Després d’haver revolucionat els sectors dels ordinadors, reproductors musicals, telèfons i tauletes, ara té la mirada posada a consolidar la seva presència en el de les televisions. El 2007 va llançar l’Apple TV, un dispositiu que ha anat actualitzant amb els anys i que permet veure en un televisor els vídeos que ofereixen la biblioteca iTunes i altres plataformes de reproducció a través d’internet, com Netflix i Hulu. Però el producte no ha acabat de quallar ni de ser distintiu -un factor clau en l’univers Apple-, cosa que ha fet que l’empresa més valuosa del món es plantegi nous moviments.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La companyia manté converses molt inicials amb Comcast, el proveïdor de televisió per cable més gran dels Estats Units, per explorar la possibilitat d’impulsar un sistema de televisió per streaming que faria servir el dispositiu d’Apple TV però que, a diferència de la resta de plataformes, no s’emetria a través d’internet sinó de les línies de cable de Comcast, segons va avançar fa uns dies el Wall Street Journal. Això li atorgaria un elevadíssim valor afegit respecte a la competència: els vídeos s’emetrien amb la mateixa qualitat que la de qualsevol canal de televisió, és a dir, de manera perfectament continuada, sense el risc de que triguin a carregar-se o es tallin per l’elevat trànsit d’internet.

A més, el nou servei no es limitaria, com l’actual Apple TV, a emetre vídeos penjats a la xarxa, sinó que també oferiria continguts en directe, encara que per fer-ho hauria d’adquirir costosos drets televisius d’altres canals. Apple i Comcast comparteixen l’objectiu d’accedir als usuaris que ara s’estan decantant per les plataformes de vídeos en demanda, com Netflix, que tenen un model molt més personalitzat que els canals televisius convencionals. Però resulta una incògnita fins a quin punt els dos gegants estan disposats a fer cessions per arribar a una entesa en comú.

Des de la mort de Steve Jobs, cofundador d’Apple, l’octubre del 2011, s’especula amb força sobre l’entrada del grup de Silicon Valley al món de la televisió. El detonant va ser el fet que el seu biògraf, Walter Isaacson, desvelés que en els seus últims dies Jobs li va explicar que finalment havia descobert la manera de crear una pantalla de televisió integrada “completament fàcil d’utilitzar” que se sincronitzaria amb tots els dispositius d’Apple. “Els usuaris ja no haurien d’utilitzar comandaments a distància complexos per als reproductors de DVD i els canals per cable. Tindrà la interfície d’usuari més simple que et puguis imaginar”, escriu Isaacson al llibre citant el ja difunt Steve Jobs.

Conscient d’aquesta realitat, Trip Chowdhry, analista de Global Equities Research, considera del tot insuficient el projecte que està negociant Apple amb Comcast. “L’única cosa que faria que Apple guanyés capitalització borsària i que fos significativa seria que anunciés la creació d’una gran pantalla de televisió en menys de 60 dies”, explica Chowdhry a l’ARA. Però dubta molt que això es produeixi i en culpa el conseller delegat, Tim Cook, de qui critica que no hagi impulsat cap nou producte “innovador” des que va substituir Jobs, cosa que podria explicar la frenada del ritme de vendes. En aquest sentit, creu que Cook hauria de ser reemplaçat per Jon Rubinstein, l’enginyer que va crear l’iPod, perquè és “l’única persona” que pot desenvolupar nous productes.

Mediapro pot comprar l’empresa de tele per internet TotalChannel

La televisió a demanda és un negoci creixent que permet als espectadors que la programació s’adapti a les seves vides, i no a la inversa. Aquesta petita revolució no ha passat inadvertida per a Mediapro, que vol comprar la també catalana TotalChannel, un videoclub que ofereix vídeos a través d’internet. Segons va desvelar Expansión la setmana passada, el grup presidit per Jaume Roures ha presentat una oferta per comprar la companyia, que actualment està en suspensió de pagaments i en la qual treballen 17 persones. Amb la compra, Mediapro podria competir amb Wuaki i Filmin, que ofereixen el mateix producte.

stats