AEROLÍNIES
Economia 17/06/2012

CiU porta a Brussel·les el paper de l'Estat a Iberia

CiU urgeix Brussel·les que actuï davant del nou paper de l'estat espanyol a Iberia. El govern ha passat a ser-ne el primer accionista, amb prop d'un 15% del capital, després de nacionalitzar Bankia.

Ignasi Pujol
3 min
Un avió d'Iberia

BARCELONALa nacionalització de Bankia i la seva matriu, Banco Financiero y de Ahorros (BFA), el tercer grup bancari espanyol, ha estat el detonant que ha fet inevitable el rescat del sistema financer espanyol, xifrat per l'Eurogrup en 100.000 milions d'euros. D'aquesta quantitat, 19.000 milions aniran directament a sanejar Bankia.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Un dels efectes col·laterals de la nacionalització de Bankia és que l'Estat passarà a ser un altre cop el primer accionista d'International Airlines Group (IAG), el resultat de la fusió d'Iberia i British Airways. De fet, el govern espanyol no ha deixat mai de ser accionista de l'exmonopoli aeri espanyol, ja que en controla encara un 2,71% a través de la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI). L'exmonopoli estatal, molt crític amb el suport de la Generalitat a Spanair, tindrà l'Estat com a primer accionista destacat, amb un 14,8% del capital -molt per davant dels fons Templeton Global, amb un 5,01%, Black Rock amb un 4,93% i Schroders, amb un 3,19%-, en sumar el 12,087% que té BFA (que abans estava en mans de Caja Madrid) i el que té la SEPI, tal com va explicar l'ARA l'11 de maig.

Convergència i Unió va presentar divendres una bateria de preguntes al Parlament Europeu exigint respostes sobre aquest nou paper de l'estat espanyol en l'accionariat d'Iberia, segons ha explicat a aquest diari un portaveu de CiU al Parlament Europeu. El text inscrit en el registre es pregunta si "la Comissió Europea exigirà al govern espanyol que vengui la seva participació a IAG de manera ràpida amb l'objectiu de respectar la legislació europea i els ajuts d'estat, tal com li va exigir l'Elfaa [patronal europea d'aerolínies de baix cost] en la carta enviada a la Comissió Europea en el cas de Spanair". El document registrat pel grup de Ramon Tremosa formula una segona qüestió: "¿Prendrà la CE mesures urgents i farà una investigació profunda en la decisió del govern d'Espanya de controlar BFA convertit, mitjançant diners públics, en el principal accionista d'Iberia-IAG, quan ara és una companyia controlada per l'Estat?".

Què diu la legislació europea respecte d'això? Les empreses públiques o les privades amb participació pública, com seria el cas d'Iberia, també estan subjectes a la normativa comunitària de Competència. Segons la llei europea, si un estat passa a tenir participació en una empresa, mentre la companyia continuï sent privada, no viola la norma. Està permès que l'Estat sigui accionista. "Si només hi ha un canvi de propietat, no té cap impacte", explica el portaveu europeu de Competència, Antoine Colombani.

Ara bé, si l'Estat té una participació "activa" en aquesta empresa que va més enllà de ser un simple accionista, llavors Brussel·les hauria d'examinar si l'activitat de l'Estat a l'empresa és compatible amb la normativa comunitària perquè l'entrada de capital públic es podria considerar ajudes d'estat. "En aquest cas, l'Estat ho hauria de notificar a la Comissió Europea", afirma Colombani. I Brussel·les estudiaria el cas i hauria de pronunciar-se sobre si és compatible amb la legislació europea.

El cas de Spanair

Iberia va ser molt bel·ligerant amb el suport de la Generalitat a Spanair (el Govern va injectar 140 milions d'euros a la companyia aèria catalana), que va acabar tancant el 27 de gener després que les negociacions de venda amb Qatar Airways fracassessin. Des de CiU van apuntar com un dels detonants que van forçar el tancament de Spanair la denúncia a l'autoritat europea de Competència feta per la patronal de les aerolínies de baix cost Elfaa, que té com a soci de referència a Espanya Vueling, participada per Iberia en un 46%. Elfaa denunciava Spanair en considerar que havia rebut ajudes de l'Estat.

Entre els anys 1991 i 1999, abans del seu procés de privatització, Iberia va rebre aportacions estatals per valor de 1.362 milions d'euros. El ministre que va culminar aquell procés va ser Josep Piqué, actual president de Vueling. El 2007 Iberia podria haver passat a mans de propietaris estrangers -estava en venda i l'oferta més ben posicionada era la del fons nord-americà TPG- si no hagués estat pel rescat de la Comunitat de Madrid a través de Caja Madrid. La caixa d'estalvis va elevar la seva participació a Iberia del 10% al 23%, i va sumar una inversió de 755 milions d'euros des de l'any 1999. A més, l'entitat finança Iberia per valor de 372 milions d'euros.

Els plans del nou president de Bankia, José Ignacio Goirigolzarri, inclourien desprendre's d'oficines i vendre participacions industrials com les d'Iberia, Indra (20%), Mapfre (14,99%), Mecalux (10,48%), NH Hoteles (9,22%) i Iberdrola (5,4%).

stats