COMERÇ
Economia 26/08/2013

El Corte Inglés guanya un 18% menys i cau al tercer lloc de la distribució a l'Estat

Els grans magatzems, superats en vendes per Mercadona i Inditex, nomenen nou director general

Dani Sánchez Ugart
3 min
El president d'El Corte Inglés, Isidoro Álvarez, ahir durant la junta d'accionistes anual que es va fer a Madrid.

BarcelonaEl Corte Inglés, líder històric de la distribució a Espanya, s'ha vist més afectat per la crisi que els seus competidors en aquesta lluita. En dos anys, la cadena de grans magatzems ha passat de ser el primer retailer de l'Estat a ser el tercer. El 2010 van ser superats per la companyia de supermercats valenciana Mercadona i el 2012 Inditex -empresa propietària de Zara- els va avançar en vendes.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'empresa de grans magatzems presidida per Isidoro Álvarez va celebrar ahir la seva peculiar junta general d'accionistes: en diumenge i a l'agost, com és habitual en la companyia, que no cotitza a la borsa i per això no ha d'informar periòdicament dels seus números. La reunió dels accionistes va ser productiva. No només es va aprovar l'informe de gestió i els comptes del 2012, sinó que també es va escollir un nou director general. Es tracta de Dimas Gimeno Álvarez, nebot del president de l'empresa, que haurà de pilotar el canvi d'estratègia que està duent a terme en els últims anys la companyia de grans magatzems més gran d'Europa.

El benefici cau un 76% per la crisi

El Corte Inglés va guanyar el 2012 171,5 milions d'euros, un 18,3% menys que un any abans. Comparades amb les xifres d'abans de la crisi, el benefici de la companyia s'ha reduït en un 76% des del màxim del 2007 (vegeu el gràfic), quan va guanyar 716 milions. El volum de vendes, per la seva banda, va caure un 7,7% l'any passat en relació al 2011, i porta una davallada acumulada des del rècord del 2007 del 19,1%.

I mentre els comptes d'El Corte Inglés han empitjorat gairebé cada any des que es va iniciar la crisi -amb l'única excepció de la xifra de vendes del 2011, que va ser gairebé la mateixa que un any abans-, tant Mercadona com Inditex han seguit creixent tot i la crisi del consum. En el cas de la cadena de supermercats, líder de la distribució a Espanya des del 2010, ho ha fet gràcies a un model de negoci anticíclic basat en els productes de marca blanca, la contenció de preus i les retallades de totes les despeses no essencials. L'any passat, el grup va facturar 19.077 milions d'euros, un 7% més que l'any anterior.

Pel que fa a Inditex, a més de tenir també un model de negoci relativament anticíclic, perquè és abanderada de la moda a baix preu, va basar el seu creixement en la internacionalització i va continuar obrint botigues a tot el món. La cadena de botigues de moda, que a més de Zara té les marques Bershka, Pull & Bear, Massimo Dutti, Stradivarius, Uterqüe i Oysho, va créixer encara més ràpid que Mercadona, amb un increment de les vendes del 16%, fins als 15.946 milions d'euros. Per primer cop a la història la firma -propietat d'Amancio Ortega- va vendre més (en concret, 1.500 milions més) que El Corte Inglés, segons les dades fetes públiques ahir.

Manté l'ocupació

La nota positiva per als responsables de la companyia és que la caiguda dels beneficis és inferior a la que van patir l'any passat. Aleshores es va produir una caiguda del 34% dels guanys com a conseqüència de la caiguda del consum i també de la reducció de marges que van tirar endavant per ser més competitius en preu. En aquest context, la cadena va rebaixar en un 20% i de manera permanent els preus de 5.000 productes d'alimentació dels seus supermercats.

Tot i la caiguda d'ingressos i beneficis, el grup no ha fet cap retallada significativa de plantilla. Malgrat que el nombre de treballadors va caure en 2.645 persones, fins a les 96.678 (el 94% de les quals eren fixes), les baixes van ser per "jubilacions o acabament de contractes temporals", segons va informar la companyia.

Refinançament del deute

La junta d'accionistes es va fer la mateixa setmana que es va saber que el grup havia arribat a un acord amb sis bancs -Santander, CaixaBank, BBVA, Popular, Sabadell i Bankia- per refinançar 3.800 milions d'euros del seu deute, que puja a gairebé 5.000 milions. La gran banca va donar vuit anys més de marge a la companyia per pagar aquest passiu, en un procés assessorat per Morgan Stanley. El refinançament del deute era un dels grans reptes estratègics de la companyia per a aquest any. Ara l'empresa confia poder refinançar la resta del deute, que està en mans de 19 entitats financeres més petites.

L'empresa va recordar aquesta setmana que entre els seus actius hi ha un patrimoni immobiliari a "llocs irrepetibles", valorats recentment per la taxadora Tinsa en 18.000 milions d'euros, que se sumen a uns fons propis de 7.391 milions d'euros. Part d'aquest patrimoni, però, podria estar en venda. Recentment, la companyia ha venut per 100 milions d'euros al fons d'inversió IVA Capital Partners el cèntric local de la plaça de Catalunya de Barcelona, on té una botiga de roba la multimarca Sfera.

stats