Economia 27/04/2015

Caiguda de les vendes de cotxes a l'abril per primer cop en 25 mesos

El final del pla d'ajudes a la compra i l'efecte de la Setmana Santa han frenat les vendes fins que s'aprovi el proper PIVE

Elena Freixa
2 min
Saló de l'Automòbil de Barcelona, una de les cites internacionals del sector de l'automoció.

BarcelonaLes vendes de cotxes a Espanya trencaran l'espiral positiva i cauran aquest mes d'abril després de 25 mesos creixent. Els concessionaris expliquen el descens per dos motius: el final del pla d'ajudes PIVE i l'efecte de la Setmana Santa, en què les famílies han concentrat la despesa en altres fronts i no en la renovació del vehicle. En les tres primeres setmanes del mes, la caiguda de les vendes és de més del 15% en comparació amb l'abril del 2014, segons les dades provisionals de la patronal Faconauto. A Catalunya, amb un increment del 8% acumulat, la patronal també augura que acabaran el mes a la baixa.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Davant aquest descens, els venedors han demanat al govern espanyol que activi "amb urgència" la nova tongada d'ajudes del PIVE 8. "Volem un pla que cobreixi el que resta de legislatura i que garanteixi que el mercat espanyol supera el milió d'unitats venudes aquest any", ha dit el president de Faconauto, Jaume Roura. Les ajudes podrien aprovar-se la propera setmana coincidint amb el Saló Internacional de l'Automòbil a Barcelona.

El nou pla de subvencions estarà dotat amb 200-225 milions d'euros, segons Roura, i es rebaixarà la quantitat de subvenció a 1.500 euros per vehicle en lloc dels 2.000 actuals. El govern espanyol i els fabricants aportaran 750 euros cadascun per cada venda d'un vehicle nou sota les condicions del PIVE, que implica donar a canvi un automòbil antic de més de 10 anys d'antiguitat.

La lectura que en fa el sector és que amb aquesta disminució del còmput global de l'ajuda comença el comiat de les ajudes, que pot arribar l'any que ve, segons fonts del sector. Ara bé, Roura ha avisat que els venedors seguiran reclamant que es mantingui algun pla d'incentius fins que el mercat entri en zona d'estabilitat, és a dir, arribi als 1,2 milions de vehicles matriculats a l'any.

Hisenda paga tard

El president de l'associació espanyola de concessionaris ha lamentat que l'administració hagi generat un "tap" a l'hora de pagar als concessionaris els diners del PIVE anterior, que van haver d'avançar els venedors. "El cost financer que suporten els concessionaris és molt alt perquè han de seguir oferint els descomptes encara que Hisenda no els hagi liquidat l'import", ha lamentat Roura.

Els 175 milions d'euros del PIVE ja esgotat van ser avançats "íntegrament" pels concessionaris, segons Faconauto. A més a més, entre l'anunci i l'inici del pla va passar prou temps perquè un cop posat en marxa ja s'haguessin gastat més de tres quartes parts dels recursos.

Aquesta situació, ha insistit Roura, ha castigat encara més els comptes de bona part de la xarxa de distribució de vehicles que l'any passat va deixar enrere els números vermells per primer cop en tres anys. El 0,9% de rendibilitat del 2014, però, encara és insuficient per d'esvair del tot el perill de tancament de punts de venda.

Segons el president de Faconauto, fins que la xarxa de vendes no aconsegueixi uns nivells de rendibilitat del 3%, "les empreses ho seguiran passant molt malament". I aquesta barrera, ha afegit, no arribarà fins d'aquí a dos o tres anys.

stats