INDÚSTRIA
Economia 20/04/2014

França obliga Nespresso a cooperar amb els seus rivals

Haurà de facilitar que les càpsules d’altres fabricants funcionin a les seves màquines

David Jolly
3 min

The New York Times / ParísNestlé, l’empresa d’alimentació més gran del món, ha patit una derrota aquesta setmana en la seva lluita per retenir el lideratge global en la venda de càpsules de cafè unidosi. El regulador francès de la competència va decidir dijous que el gegant suís va abusar de la seva posició dominant en el mercat i va donar la raó a dos competidors que havien acusat Nespresso (propietat de Nestlé) d’haver perjudicat les seves vendes. És l’últim gir d’un llarg conflicte pel negoci del cafè.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En resposta, Nestlé ha acceptat “aixecar les barreres d’entrada i desenvolupament” amb què topen les empreses que volen vendre càpsules compatibles amb les màquines Nespresso. La decisió del regulador francès farà encara més difícil que els supervisors de la resta de països puguin ignorar el conflicte.

Nestlé va ser pionera en el multimilionari negoci de les càpsules de cafè unidosi i seves són la immensa majoria de màquines de cafè espresso que es venen a França. També lidera les vendes de càpsules compatibles amb els aparells Nespresso. Fa tres anys, el cas va arribar a l’Autoritat de Competència francesa per una denúncia de dues companyies cafeteres: l’holandesa Master Blenders i la canadenca Ethical Coffee Company, que acusaven Nestlé de fer servir diverses tàctiques per mantenir les càpsules dels seus competidors lluny de les Nespresso.

El regulador va descobrir que Nestlé havia modificat repetidament les seves màquines perquè les càpsules d’altres fabricants no hi encaixessin bé o funcionessin de manera defectuosa. A més, va fer servir els mitjans per alertar els consumidors contra l’ús de càpsules diferents de les de Nespresso.

Aquesta decisió només és d’aplicació a França, però Diane Duperret, una portaveu de Nespresso, va admetre que també tindrà algun “impacte fora de França”. La companyia s’ha compromès a “informar amb antelació de les modificacions o canvis que es facin a les màquines”. Això permetrà que els competidors adaptin les seves càpsules a temps, en cas que sigui necessari.

A fora de França, però, Nespresso batalla en diferents països amb “accions legals contra diversos competidors que creiem que han infringit els drets de propietat intel·lectual”, segons la portaveu. De totes maneres, la decisió arriba després que la companyia suïssa hagi perdut batalles legals al Regne Unit i Alemanya, en les quals Nestlé intentava aturar els competidors al·legant violació de patents.

Jean-Paul Gaillard, president d’Ethical Coffee, va ajudar a crear el negoci de cafè unidosi quan era conseller delegat de Nespresso. Gaillard afirma que va haver de tancar una fàbrica després que Nespresso canviés les seves màquines, cosa que li va costar milions de dòlars.

El mercat del cafè unidosi ha crescut fins a estar valorat en 10.800 milions de dòlars (7.800 milions d’euros), segons l’empresa de recerca Euromonitor. L’any passat Nestlé ocupava el primer lloc mundial en tenir prop d’un terç del negoci.

El negoci del cafè unidosi també ha arrelat amb força a Catalunya, on Nestlé té una planta (concretament a Girona). Allà hi fabrica càpsules unidosi de la marca Dolce Gusto, que són lleugerament diferents i d’una gamma més baixa que les de Nespresso. Pel que fa al consum, Nespresso té 17 botigues pròpies repartides per Catalunya, però en els últims anys ha ampliat els punts de venda. Ara, per exemple, també se’n poden comprar en alguns centres d’El Corte Inglés. Amb això, s’intenta combatre l’extensa presència de rivals com Marcilla i Fortaleza, que venen les càpsules als supermercats.

stats