MERCAT LABORAL
Economia 16/11/2014

InfoJobs imitarà LinkedIn per fer-hi front

El portal d’ofertes de treball busca fomentar la interacció entre usuaris davant la caiguda d’ingressos

Elena Freixa
3 min

BarcelonaEl director general d’InfoJobs, Jaume Gurt, nega que LinkedIn sigui un competidor directe del seu portal. Ell mateix té un perfil en aquesta xarxa professional, que a Espanya viu un autèntic boom com a alternativa per fer contactes i presentar-se a empreses quan es busca feina. InfoJobs, que ha patit directament l’escassetat d’ofertes de treball els últims anys al mercat, està en plena campanya per sobreviure a l’efecte LinkedIn obrint-se als nous usos dels clients. El món de les xarxes socials i les vies que obren per connectar amb les persones i les empreses més directament són part del secret de LinkedIn, que, més enllà de ser un aparador per presentar les acreditacions professionals, té un vessant molt social amb què els usuaris connecten per múltiples canals: des d’enviar-se mails privats fins a escriure recomanacions per destacar les seves habilitats laborals.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

InfoJobs està a punt d’incorporar al portal (ho farà a partir del gener del 2015) aquest vessant més social per tal de plantar cara a la competència i, especialment, a LinkedIn, que amenaça els seus preuats èxits no només a Espanya sinó al mercat europeu, on InfoJobs té dos terços dels ingressos. El portal, que és membre del grup noruec Schibsted -com Fotocasa, entre d’altres-, va veure caure els ingressos un 8% l’any passat, segons consta a l’informe anual del grup, que no segrega els resultats per societats. Schibsted fa constar que la principal causa de la caiguda va ser l’elevat atur a Espanya, del 26%, i les dificultats associades a aquest fet (paràlisi al mercat), tot i que l’empresa va aconseguir mantenir en positiu els comptes. De fet, la crisi a Espanya s’ha menjat el 40% dels ingressos de Schibsted: d’11,45 milions el 2011 a 6,8 milions el 2012, una xifra similar a la de l’any passat.

L’estratègia d’InfoJobs per no perdre pistonada en el mercat laboral passa per incorporar el vessant de xarxa social que caracteritza els competidors. “Nosaltres no som un portal de relacions públiques, no hem de perdre de vista que volem garantir una feina a qui ens visita”, assegura Gurt. Però el cert és que l’empresa ha detectat que cal superar la privacitat excessiva i potenciar més la part relacional entre usuaris, i per això prepara el llançament de nous serveis que permetran sortir del sistema “tradicional” d’InfoJobs, on la interacció és “baixa”, segons reconeix Gurt. L’objectiu passa per aconseguir més connectivitat. “Fins ara l’usuari no podia comunicar-se amb l’empresa més enllà de deixar el currículum en una bústia”, afegeix.

Espai per a directius i ‘freelances’

El reenfocament d’InfoJobs, però, ja s’ha anat fent els últims mesos amb algunes novetats. Una d’elles és la zona Executive, que s’ha creat recentment per donar una atenció especial a un col·lectiu més aviat oblidat fins ara al portal, el dels directius, i que funciona amb dinàmiques diferents, explica Gurt. Un altre projecte encara més recent és el que té a veure amb els treballadors autònoms o freelances, per als quals InfoJobs també ha creat un espai a mida. “Hi ha 1,7 milions d’empreses unipersonals a Espanya i en el món dels freelances hi veiem molt futur”, explica el director del portal.

Però quan comença aquesta estratègia d’InfoJobs d’acostar-se a l’usuari? La crisi i la irrupció de competidors forts com el gegant LinkedIn han fet necessària una reconversió. El mateix Gurt explica que s’ha buscat més proximitat amb l’usuari en els anys en què el portal no tenia prou ofertes de treball per complir la seva funció i donar-los les oportunitats que esperaven trobar a InfoJobs. “Calia una tasca més d’acompanyament, d’acostar-se a les necessitats”, diu Gurt. Ara, però, la situació comença a canviar i a millorar si es pren com a referència que el nombre de vacants torna a repuntar. A l’octubre el portal en recollia més de 159.500 i per primer cop recuperava nivells del 2008, previs a la recessió, quan hi constaven 148.000 vacants. Des de principis d’any el nombre d’empreses reclutadores ha crescut un 6%.

En aquest període InfoJobs també ha viscut canvis interns importants. Va incorporar-se a Schibsted el 2009 tot i que va mantenir la independència fins a l’any passat, quan el grup va concentrar els serveis centrals (financer, administratiu, atenció al client), cosa que va traduir-se en una reducció de plantilla del 20%, fins a situar-la en 180 persones. Fonts pròximes al sector assenyalen que un dels pecats originals d’InfoJobs va ser un creixement excessiu dels serveis centrals que la crisi va forçar a podar per garantir la sostenibilitat quan el negoci va recular a Espanya. Amb la retallada, però, va perdre múscul per ser agressiu a l’hora de posar en marxa nous projectes.

stats