RADAR EMPRESARIAL
Economia 08/12/2014

Joan Carles Calbet: “Les empreses mitjanes han pogut adaptar-se millor”

Calbet presideix l’associació d’empreses de comerç Comertia. No són ni petit comerç ni grans superfícies, sinó cadenes mitjanes, la majoria familiars

Dani Sánchez Ugart
4 min

BarcelonaJoan Carles Calbet presideix l’associació d’empreses de comerç Comertia. No són ni petit comerç ni grans superfícies, sinó cadenes mitjanes, la majoria familiars. Tot i així, s’identifiquen amb la llei comercial catalana i demanen que el govern espanyol la respecti. També dirigeix Electrodomèstics Calbet.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El Govern sempre parla de petit comerç. Està sobreprotegit?

A nosaltres no se’ns pot considerar petit comerç, però tenim l’essència de la cultura del botiguer. Som un pas més d’aquest petit comerç, i un dels punts del nostre decàleg, per exemple, és que defensem que la Generalitat tingui competències exclusives en matèria de comerç, i estem en contra de la invasió de competències del govern central. La llei de comerç que ha suspès el TC defensa els interessos tant del petit comerç com del nostre, tot i que a dins de Comertia hi ha diferents opinions, sobretot pel que fa als horaris.

Les vendes de Comertia pugen més que les del sector. ¿Funciona millor el model de cadena mitjana?

No crec que sigui això. L’indicador mesura les vendes totals, i en general nosaltres som empreses que estem creixent, obrint botigues i anant a més. És cert que tenim unes estructures molt lleugeres que poden ser competitives davant d’empreses que tenen grans estructures i que els costa molt més adaptar-se als canvis. Les empreses mitjanes han pogut adaptar-se millor als canvis.

¿Això vol dir que s’ha recuperat el consum?

M’agradaria dir que sí, però no puc. Sí que hi ha indicadors macroeconòmics que apunten a una certa recuperació, però afecta més les empreses que exporten i que viuen del turisme, mentre que el consum de la gent local no s’està recuperant igual. És un procés molt lent i els consumidors finals són els últims que ho notaran.

¿Les polítiques que s’han fet fins ara, com la reforma laboral, ajuden en la recuperació?

El gran problema que tenim les empreses és que per ajustar les estructures tot passa per reduir la plantilla. Hi hauria altres alternatives, com reduir salaris o jornades. Això en altres països és molt més flexible i aquí no està ben legislat.

¿Ara mateix les empreses encara han de fer ajustos?

Ja no. Després de pràcticament set anys de crisi, han fet els deures.

Cal revertir la pujada de l’IVA?

M’agradaria, però és impossible. El volen apujar, o passar alguns productes que ara paguen el 10% al 21%. Això és un error, perquè ataques la butxaca dels consumidors.

Però cal reduir el dèficit públic...

És que no és un problema dels ingressos. És de despesa. L’administració està sobredimensionada i en alguns casos duplicada o triplicada. Si fos una empresa privada les coses es farien diferent, i no se’n ressentirien els serveis.

¿Hi ha hagut alguna afectació pel debat sobiranista?

No ho veiem com un problema que ens hagi d’afectar, i fins ara la incidència ha sigut nul·la. Ni per a bé ni per a mal. Som apolítics. No ens posicionem, i ens adaptem al que facin els nostres clients. Ja he dit que tenim una capacitat extraordinària d’adaptació, o sigui que no ens fa por el que passi. Ens devem als nostres clients. Si volen una cosa, hi estarem d’acord.

Noten l’aixeta del crèdit tancada?

En el crèdit al consum, que és el que donem al client final, sí que és cert que l’aixeta va estar tancada. Però també és cert que abans d’això es donaven crèdits a tothom. S’ha anat normalitzant i ara estem a nivells més acceptables. Això sí, amb racionalitat. Nosaltres teníem un acord amb una financera que pel sol fet de tenir un DNI donava un crèdit de 600 euros. Això ara no existeix, per sort.

Com és el consumidor postcrisi?

Hi ha factors nous que abans no hi eren, com el tema d’internet. Fa sis o set anys la venda online era residual, i ara és un canal que cal tenir en compte. Hi haurà clients que no compraran mai per internet i altres que no ho faran mai en una botiga física. Ara alguna gent compra productes més econòmics.

El low cost ha explotat. ¿Té marxa enrere?

No sé si té marxa enrere. Hi ha hagut un canvi constatable en l’actitud de la gent i la manera d’afrontar el consum. D’això del low cost, però, se’n parla molt alegrement, però no tot el que es ven com a low cost ho és.

I al seu sector han arribat gegants com Mediamarkt i Worten.

A cada sector hi ha una cadena així. Però de vegades ens deixem seduir per certs missatges mediàtics. El seu argument principal és el preu, però la majoria de cadenes tenim uns preus tan competitius o més que els seus. Davant d’aquestes cadenes tenim un valor que ells no tenen, que és el tracte personal que donem al client a les botigues.

Això encara es valora?

La majoria de gent, sí.

Com apunten les vendes de la temporada de Nadal?

Millor que l’any passat. Si més no per la tendència que tenim fins ara, que espero que es ratifiqui. L’any passat el Nadal va ser bastant fluixet, i l’expectativa per a aquest és de pujar. I el mes no ha començat malament.

stats