TELECOMUNICACIONS
Economia 21/09/2014

Més infidels a les telefòniques

Els canvis d’operador es disparen, en la majoria dels casos pels preus

D.s.u.
3 min
canvis operadors

BarcelonaLes operadores de telefonia i internet cada cop tenen més problemes per retenir els seus clients. En l’any de l’eclosió de les ofertes combinades (que inclouen tots els serveis per un únic preu) i mentre les operadores tradicionals busquen defensar-se de l’ofensiva de les low cost, la infidelitat dels clients de telefonia es va disparar l’any passat, i els canvis d’operador mòbil van créixer un 47%, els canvis d’operador d’internet van augmentar un 30% i els de telefonia fixa un 37%, segons les dades publicades recentment per la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC), corresponents al 2013.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En total, 17 de cada 100 clients que tenien contractada banda ampla o la línia mòbil amb un operador van decidir canviar, i 15 de cada 100 van canviar de proveïdor de telèfon fix. En tots els casos, el principal motiu que va portar els clients a la infidelitat va ser el preu. Així, al voltant de 7 de cada 10 infidels van declarar ser-ho per aquest motiu. Tot i així, i per primer cop des que la CNMC fa aquest informe, la velocitat de connexió va ser el segon argument per canviar d’operador d’internet.

Gran part dels que van canviar d’operador ho van fer atrets pels paquets combinats, o les ofertes del tot inclòs. A finals del 2013, aproximadament una quarta part de les llars tenien contractat un servei integral com aquest, mentre que un any abans aquests serveis tot just començaven a oferir-se, després que Movistar obrís aquest mercat amb l’estrena de Fusión, segons destaca la CNMC.

Això també va contribuir a la disminució del preu dels serveis, segons les dades del regulador del mercat. En concret, si la despesa per la contractació per separat dels serveis fixos i mòbils va ser, de mitjana, de 49,3 euros al mes, en el cas que es contractessin tots els serveis junts, la despesa va caure 6,5 euros mensuals de mitjana. Però, fins i tot sense acudir a aquests paquets, les famílies van gastar considerablement menys en telecomunicacions el 2013 que un any abans: aleshores, sense ofertes tot inclòs al mercat, la despesa mitjana era de 57,6 euros al mes. De fet, segons les dades d’inflació publicades a mitjans de mes per l’Institut Nacional d’Estadística (INE), les comunicacions van ser, amb diferència, el servei que més es va abaratir, amb una caiguda de preu d’un 6% interanual al juliol, 20 vegades més acusada que la davallada mitjana de la inflació a tot l’Estat, que va ser d’un 0,3%.

Els ‘low cost’, grans guanyadors

De l’augment de la infidelitat, se’n van aprofitar, sobretot, els operadors mòbils low cost, que no tenen una xarxa pròpia, sinó que la relloguen a algun dels grans operadors, i ofereixen, en general, preus més baixos. De fet, aquesta mateixa setmana, la CNMC ha publicat les dades del mercat corresponents al maig d’aquest any. Segons aquesta estadística, les operadores mòbils virtuals (OMV) van guanyar 180.000 línies, Movistar en va perdre 64.000, Vodafone se’n va deixar 45.700 més, Orange va guanyar-ne 5.500 i Yoigo va perdre’n 14.700. Tot i així, les OMV encara estan lluny dels grans dominadors del mercat, i Movistar, Orange i Vodafone sumades encara tenen un 80% dels clients.

L’informe de la CNMC també destaca que l’únic servei en què va disminuir la infidelitat va ser la televisió de pagament, en la qual els canvis d’operador van passar d’un 8,5% a un 5,6%, ja que hi ha més diferenciació entre els serveis de diferents operadors.

stats