Economia 03/03/2015

Seat lliga la rendibilitat a l'èxit en els totterrenys urbans

La marca vendrà el primer SUV l'any que ve i ja pensa a ampliar la gamma, però haurà de lluitar amb una competència ferotge al segment a Europa

Elena Freixa
4 min
El prototip 20N20 de Seat, presentat al Saló de l'Automòbil de Ginebra. ARA

GinebraSeat vol girar full de dècades d'èxit lligades exclusivament a l'Ibiza i es prepara per “canviar el centre de gravetat”, segons diu el mateix president de la companyia, Jürgen Stackmann. El canvi passa per cotxes més grans, com el mateix León, pel qual la marca ja està apostant amb força, però sobretot, per l'entrada i expansió en el mercat dels totterrrenys urbans. El primer pas està assegurat amb el totterreny urbà –SUV, per les sigles en anglès– que es llançarà al mercat l'any que ve, però Seat vol donar almenys un germà petit i un de més gran a aquest model i construir una gamma de totterrenys que ampliï el seu ventall de clients. Al Saló de Ginebra d'aquest any, l'empresa hi ha presentat les seves intencions: un prototip de totterreny urbà gran –que estaria en una dimensió similar al Q5 o BMW X5–, que avança les línies de disseny de futurs vehicles, segons Seat, però que sobretot llança un missatge a Volkswagen: la companyia necessita adequar el seu producte al que vol el consumidor europeu, que és el mercat natural de Seat. “La visió és clara”, segons ha explicat Stackmann als periodistes convidats per la marca al saló suís, però encara falta el crucial: el vistiplau clar de Volkswagen a tots aquests plans.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Els propers mesos, el grup alemany haurà de decidir sobre els nous models: quins es fan i on es fabriquen. Es tracta d'un puzle complicat però crucial per a Seat, que té com a objectiu prioritari deixar enrere les pèrdues. L'objectiu per a la rendibilitat no és concret, tot i que la marca preveu una retallada dels números vermells quan presenti resultats d'aquí a dues setmanes. El president Stackmann insisteix en la confiança de la cúpula de Volkswagen en l'estratègia de diversificació que Seat ha iniciat amb el León, font d'inspiració del canvi. Stackmann ha afegit que, de moment, el pla més avançat, però que no passa de ser un projecte, és el del totterreny urbà petit com a segon pas després del primer llançament el 2016.

Martorell reclama un nou vehicle

La fàbrica de Martorell també espera notícies per a aquest any des del punt de vista de la producció. Després de veure com el primer SUV de Seat passava de llarg i es fabricarà a la planta de Skoda de la República Txeca, els sindicats esperen que el grup Volkswagen comprometi un nou model perquè es fabriqui a la planta els propers anys. “Per al 2016 o 2017 esperem algun vehicle, el que sigui”, ha dit el president del comitè d'empresa, Matías Carnero, als periodistes a Ginebra. Els sindicats no tanquen la porta a cap opció, sigui un cotxe Seat o de qualsevol de les marques del grup. De fet, Martorell ja fabrica des de fa quatre anys l'Audi Q3, que treballa a tres torns i màxima capacitat.

Ara bé, només amb els models actuals “no hi haurà noves inversions a la planta”, adverteix Carnero, i aquest és un dels punts crítics que s'ha de resoldre els propers mesos per garantir la tranquil·litat dels treballadors, afegeix. L'escenari sobre possibles models aptes per a Martorell és, a hores d'ara, molt obert per la quantitat de marques i models de tot el grup Volkswagen.

La pugna per atreure producció anirà lligada, amb tota probabilitat, a la negociació del nou conveni col·lectiu amb els sindicats com ja ha passat altres vegades. El president de Seat ha assegurat que la fàbrica és del tot competitiva, amb uns costos salarials que són la meitat que els alemanys, però també el doble que els que ofereix la planta txeca de Skoda. En el futur conveni, ha advertit Carnero, no es partirà d'un escenari de contenció salarial, sinó, al contrari, de recuperació per traslladar a la plantilla el creixement que s'ha vist en les vendes –de més del 20%– en els últims dos anys.

El SUV, el vehicle global

L'aterratge del primer totterreny urbà de Seat el 2016 al mercat és clau, i la competència s'anuncia ferotge. A la vista de l'oferta que els grans fabricants han dut al Saló de Ginebra, es confirma que avui Europa mira sobretot cap als SUV, que viuen un autèntic boom. El Renaul Kadjar o el Hyundai Tucson són només dos exemples de les novetats que en aquest segment s'han presentat a Ginebra, però que conviuran en un mercat ja inundat de totterrenys urbans com el Volkswagen Tiguan, el Kia Sorento, el Nissan Qasqai o el mateix Audi Q3, per citar exemples de diferents gammes de preu.

El mercat dels totterrenys urbans –o SUV– va suposar l'any passat el 20% de les vendes a Espanya, ha reconegut Stackmann, un motiu més pel qual Seat vol jugar en aquest segment i recuperar el lideratge en un mercat que els últims anys ha dominat Volkswagen.

També és cert que, precisament per la tirada d'aquests vehicles, són un bon esquer per atreure compradors. No només hi aposten les marques europees, sinó que el fenomen del SUV és global, com es pot veure amb el fabricant xinès Qoros, que ha presentat a Ginebra el seu primer totterreny urbà –i tercer vehicle de la gamma–, i també la marca índia Tata, que hi ha dut el seu nou Tata Hexa.

stats