AEROLÍNIES
Economia 08/07/2014

El jutge decideix si inhabilita la cúpula de Spanair

Soriano i la resta de directius neguen haver engrandit el deute en 72 milions, com sosté la Fiscalia

D.s.u.
2 min
El president de Spanair fins al moment de la fallida, Ferran Soriano, és actualment director executiu del Manchester City.

BarcelonaDos anys i mig després de la desaparició de Spanair, la cúpula de l’aerolínia seurà avui davant de la justícia per intentar evitar el pagament de 72 milions d’euros que els reclama la Fiscalia i la inhabilitació durant dos anys de qui va ser president de la companyia, Ferrian Soriano -actualment director executiu del Manchester City-, i la resta dels seus directius.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La Fiscalia considera que Spanair va endarrerir cinc mesos la presentació del concurs de creditors, perquè ja estava en situació d’insolvència el 30 de juny del 2011, tal com va afirmar l’administració concursal. Durant aquest temps, el forat en els comptes de la companyia es va agreujar en 72,2 milions, segons l’informe del ministeri fiscal, que reclama als directius aquesta quantitat i considera el concurs culpable. Segons fonts pròximes al procés, Soriano i la resta de directius defensaran durant el judici que la companyia no va ser insolvent fins al moment en què ho va reconèixer: just després que la Generalitat deixés d’injectar capital a l’aerolínia, de la qual era accionista a través de la societat de participacions industrials Avançsa.

Fins a aquell moment, l’executiu, juntament amb l’Ajuntament de Barcelona, havia abocat a Spanair milions d’euros públics en successives ampliacions de capital, un fet que va donar respiració assistida a la companyia mentre buscava un soci industrial que injectés 150 milions i mantingués els avions a l’aire. Spanair, participada per un grup d’empresaris lligats a FemCat, a més de la Fira de Barcelona, l’Ajuntament i la Generalitat, va negociar fins a última hora la venda a Qatar Airways, i va ser precisament el fracàs d’aquestes converses el que va precipitar que el Govern retirés la respiració assistida.

Els directius també defensaran que els números que fa la Fiscalia no són correctes i que el forat no es va agreujar en 72 milions d’euros durant aquells cinc mesos, sinó que, per contra, van sumar 14 milions d’euros en aquest temps, gràcies a les aportacions de la Generalitat.

La cúpula al complet

El jutge haurà de decidir qui té raó després d’interrogar el llavors president, Ferran Soriano; el director general, Michael Balint Szucs; el vicepresident, Benny Zakrisson; els consellers Miquel Martí Escursell, Josep Mateu Negre, Jordi Rafael Bagó Mons, Josep Maria Benet Ferran, Joan Gaspart (Inversions Turístiques), Manuel Albanell Mira (Catalana d’Iniciatives) i Karl Mats Erik Lönnqvist, i les empreses Avançsa, Inversions Turístiques i Fira de Barcelona.

La fallida de Spanair va deixar més de 2.000 treballadors sense feina, a més d’afectar una xifra similar d’empleats de Newco, l’empresa de handling amb què treballaven. Fundada per SAS el 1986, el consorci format pels empresaris de FemCat i les administracions la van comprar per un euro el 2009 en un intent de dotar el Prat d’una aerolínia de bandera.

stats