Publicitat
Publicitat

Les motos Ossa s’exportaran a l’Àsia de la mà de Gas Gas

Vista la magra recuperació de les vendes a Espanya, el futur de la nova Gas Gas després de comprar Ossa l’any passat està fiat del tot als mercats internacionals. L’objectiu és que Ossa contribueixi a ampliar vendes de l’empresa guanyant pes en nous segments, com el de la motocicleta esportiva però urbana, fora de les pistes de competició de trial i enduro en què s’ha especialitzat Gas Gas. Per això s’ha proposat ampliar el radi d’exportació d’Ossa, que ja viu gairebé exclusivament de l’estranger, i a partir del gener començarà a vendre’n a l’Índia i Indonèsia. Fins ara les vendes estaven molt focalitzades a la Unió Europea i també se n’exportaven algunes unitats als Estats Units, segons expliquen a l’ARA fonts de l’empresa. Els primers enviaments a l’Àsia es faran a través de distribuïdors locals, però si el projecte creix prou es plantejaria l’opció d’instal·lar una planta d’assemblatge com la de Gas Gas al Brasil per esquivar aranzels.

La producció d’Ossa a Salt l’any passat -el primer any ja com a propietat de Gas Gas- va arribar a les 1.000 unitats, lleugerament per sobre de la del 2012 però encara baixa per a les aspiracions del fabricant català. L’empresa confia a créixer gràcies a un nou model Ossa que veurà la llum l’any que ve, una moto d’estètica vintage a mig camí entre els models de muntanya i els de carretera.

L’altra destinació de les inversions del fabricant són els nous motors Gas Gas de quatre temps per fer un salt tecnològic que li obri més les portes als Estats Units. Aquests motors imperen en les competicions de trial i enduro als mercats nord-americans i canadencs.

Amb més gamma i més mercats, Gas Gas espera que s’accelerin les vendes i que tingui sentit la compra d’Ossa que va fer el 2013. L’operació, promoguda per la Generalitat, que va injectar-hi dos milions d’euros a través d’Avança, va anar acompanyada de l’entrada de nous inversors israelians a l’empresa. El pla de creixement previst és ambiciós: arribar a les 10.000 motocicletes fabricades (9.000 de Gas Gas i 1.000 d’Ossa) com més aviat millor. Les vendes que espera aquest any estaran en línia amb les del 2013, rondant les 7.000 unitats.

Objectiu, la rendibilitat

Gas Gas va facturar l’any passat 28,3 milions d’euros, un 16% menys que el 2012. Aquest any confia a créixer i acostar les vendes als 40 milions d’euros. També espera arribar a l’equilibri dels comptes després d’unes pèrdues de més de 2,7 milions el 2013.

La necessitat d’accelerar cap a la rendibilitat ha fet que Gas Gas s’hagi compromès, amb l’entrada dels nous inversors, a treballar prioritàriament per fer l’activitat industrial sostenible. Això ha comportat un replegament de la marca en la competició de trial aquest 2014 -retallant el pressupost a la meitat, de 3 milions a només 1,5- i acceptant un “perfil més baix” a les curses, segons reconeixia fa uns mesos a l’ARA el director de Gas Gas, Ramon Puente. També s’han aturat altres projectes, com la planta d’assemblatge de Colòmbia, per centrar esforços en la del Brasil, que pateix ara l’alentitment del mercat per les dificultats econòmiques.

En paral·lel, l’empresa negocia amb els creditors un refinançament del deute que espera tancar abans que acabi l’any, segons van assenyalar fonts properes a l’operació. S’han de refinançar 15 milions d’euros que s’havien de començar a tornar a l’octubre i que l’empresa vol ajornar amb un pacte amb la banca que s’està ultimant per guanyar temps.

Més continguts de