LEGISLACIÓ AÈRIA
Economia 19/09/2014

La justícia europea avala que es cobri per facturar maletes

Espanya haurà de canviar la norma aèria que ho prohibeix

Laia Forès
3 min

Brussel·lesLes companyies aèries tenen el dret a cobrar un recàrrec per l’equipatge facturat. Segons la justícia europea, les aerolínies només tenen l’obligació de transportar el passatger i, per tant, poden establir costos addicionals per transportar maletes. La sentència que va fer pública ahir el Tribunal de la Unió Europea dóna la raó a Vueling en el seu litigi amb l’Institut de Consum gallec després de la queixa d’una passatgera gallega disconforme per haver hagut de pagar 40 euros per facturar dues maletes -a més del preu de dos bitllets- pel trajecte entre la Corunya i Amsterdam.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La sentència europea avala el cobrament d’un extra per facturar la maleta, una pràctica generalitzada entre les companyies de baix cost. El Tribunal de Luxemburg, interpretant la normativa aèria comunitària, considera que el bitllet d’avió només dóna dret al passatger a portar un equipatge de mà, sempre que respecti les “exigències raonables” de mida i pes, però no a facturar una maleta.

La decisió de la justícia europea tindrà conseqüències legals a Espanya. El govern central haurà de modificar la llei de navegació aèria perquè la norma espanyola contradiu la comunitària: considera que el preu del bitllet ha d’incloure l’equipatge facturat. Associacions de consumidors i agències públiques autonòmiques, com l’Agència Catalana de Consum, recullen a les seves pàgines web que “el preu del bitllet d’avió ha d’incloure l’import de l’equipatge que es vulgui facturar fins al límit que determini cada companyia aèria”, tal com es desprèn de la norma espanyola.

Multa a Vueling

De fet, la llei de navegació aèria va motivar que el cas acabés a un tribunal gallec. L’Institut de Consum de Galícia va multar Vueling l’any 2012 amb 3.000 euros per obligar els passatgers a pagar un recàrrec si volien facturar equipatge, i la filial d’Iberia va recórrer la multa als tribunals. Abans d’emetre un veredicte, el tribunal gallec va consultar la justícia comunitària, a qui va preguntar si la norma estatal aèria respecta el dret comunitari.

Vueling al·legava que la norma europea estableix la lliure fixació de preus per a les companyies aèries i té el dret de cobrar recàrrecs per la facturació de l’equipatge i per altres conceptes. El Tribunal de Luxemburg defensa la tesi de la companyia. “No s’ha d’excloure que determinats passatgers aeris prefereixin viatjar sense equipatge facturat, a condició que es redueixi el preu del bitllet”, diu la sentència.

Vueling vol que es descentralitzi la gestió del Prat

El president de Vueling, Álex Cruz, va valorar ahir positivament la privatització parcial d’Aena, però va considerar que donaria “més beneficis” si hi hagués “accionistes vinculats amb la ciutat o la regió on és l’aeroport”. Cruz va dir que aquest tipus d’accionistes “tenen un interès específic” i això acaba beneficiant l’infraestructura. El president de la companyia aèria va dir també que l’empresa aspira, en un futur, a llogar la T1 del Prat, on actualment opera, per gestionar-la seguint el model americà, un cop Aena s’hagi privatitzat.

El president de la companyia també va afirmar que l’ambició de la seva empresa, amb seu a Barcelona, és arribar a 170 destinacions des del Prat, on tenen la base principal, però va avisar: “No és una promesa. És una ambició: cobrir totalment Europa”. Segons el directiu, “això crearà a Barcelona un cercle virtuós lent” que al seu entendre acabarà augmentant els vols intercontinentals. No perquè Vueling tingui interès a fer-los -va descartar, de moment, aquest punt-, sinó perquè l’aeroport es farà més atractiu per a altres companyies. Cruz també va dir que, si manté el ritme de creixement actual, el Prat podria arribar a 46 milions de passatgers el 2020.

stats