CONSUM
Economia 30/10/2014

El comerç remunta sense força

L’estadística corona el setembre com el millor mes en dos anys, però al carrer encara no s’enlairen els ànims

Dani Sánchez Ugart
4 min

BarcelonaLa Sílvia Aznar mira impacient l’entrada del mercat de Sant Antoni de Barcelona des de la seva parada. Hi ven roba, sobretot bates, barnussos, roba interior i pijames. Però aquest dimecres a la tarda no espera gaires clients: “No sé com em fareu la foto atenent algú. Com no fem un paripé...”, lamenta. La temporada d’hivern ha començat malament. Malgrat les declaracions de determinats líders polítics, els brots verds en la facturació ja eren dèbils, però aquest hivern atípic -de màniga curta a l’octubre- està acabant d’enfonsar les seves esperances d’encetar la remuntada. Els compradors no s’animen a renovar l’armari, perquè encara no han tingut la necessitat d’abrigar-se.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La Sílvia xifra la baixada de la facturació en un 20% respecte a l’any passat. Alarmant, tenint en compte que en els gairebé sis anys de crisi, els ingressos mitjans del sector han caigut un 30%. “Vam pensar que aquest any s’havien d’animar les vendes, però no ha sigut així”, lamenta. L’estadística oficial, però, la contradiu. Ahir, l’Institut Nacional d’Estadística va publicar la xifra de vendes del comerç minorista al setembre. Apunten a una pujada de les vendes del 3,4% en termes interanuals, la millor dada des de l’agost del 2012 -quan es van fer les compres avançades per esquivar la pujada de l’IVA que es va produir al setembre-. “Potser fan aquestes estadístiques per animar la cosa, però jo passejo per les botigues i no veig que hi hagi gaire gent”, manté aquesta botiguera, mentre busca refermar el seu discurs amb les col·legues del mercat que l’escolten i assenteixen.

La setmana passada la Fundació Barcelona Comerç va publicar les seves pròpies estadístiques de la ciutat de Barcelona de l’últim trimestre. Aquestes sí, sembla que van més en la línia del que apunta la Sílvia i indiquen una baixada de la facturació del sector del 3,5% al tercer trimestre. De fet, el mateix INE va indicar una caiguda de les vendes del 0,9% a l’agost, fet que deixa entreveure que l’evolució de la facturació encara no marca una tendència clarament positiva.

A pocs metres de la parada de la Sílvia, ja fora del mercat, però al mateix barri de Sant Antoni, l’Antoni Olivella té una sabateria especialitzada en calçat per a peus delicats, Calzados Sir. Igual que la Sílvia, està tenint un mal inici de la temporada d’hivern pel que fa a la facturació i, també com ella, en culpa el bon temps: “La temporada d’estiu sí que va anar millor que l’any passat, però l’inici de temporada no ha sigut bo. La gent encara va amb màniga curta pel carrer!”, exclama.

El diagnòstic de l’Antoni és més optimista, però tampoc no desferma l’eufòria. “La gent s’ha adaptat i ja no et parla de la crisi. Ara et parlen de política, de futbol o de corrupció. A poc a poc s’han adaptat al ball que toca”. Segons la seva explicació, els ànims no han remuntat, però s’ha entrat en una pesada estabilitat, que pot semblar que millora, com va passar durant l’estiu, però que encara depèn molt de factors tan conjunturals com la meteorologia. Tot i així és optimista i creu que “s’acabarà remuntant, perquè la gent té ganes de consumir”.

El secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), Miquel Àngel Fraile, creu que la recuperació s’està repartint de manera desigual i s’està produint un “creixement molt selectiu: el producte molt ben localitzat i molt adequat a la demanda” sí que s’està beneficiant del consum que prové de l’augment de la població ocupada, però hi ha molts comerços que n’estan quedant al marge. Tot i així, el responsable de la patronal del petit comerç evita fer un balanç tenint en compte només les dades del setembre: “El juliol i l’agost no van ser gaire bons i caldrà veure què passa en l’últim trimestre de l’any”.

L’associació de cadenes comercials familiars Comertia, per la seva banda, veu “una tendència a la recuperació, però molt lenta”, en paraules de la directora general de l’associació, Elisabet Vilalta, que coincideix a distingir entre sectors i models de comerç: “Globalment estem notant certa millora, però això no vol dir que no hi hagi empreses que encara ho estan passant malament”. A més, de cara al mes de novembre, per l’efecte negatiu de la climatologia, ja esperen una frenada del creixement.

Sensibilitat al preu

“Quan vaig a l’Illa, només veig gent al Decathlon i al Primark”, explica la Sílvia. Aquests dos models, de preus molt baixos, han sabut canalitzar nous compradors en temps de vaques magres, i és que, a més de reduir-se el nombre de vendes, ha caigut el tiquet mitjà, perquè els clients han desenvolupat una hipersensibilitat al preu. “Et demanen producte que no sigui xinès i per 15 euros, i això no existeix”, explica la botiguera, que afirma que en els primers anys de la crisi els seus clients sí que li demanaven producte molt barat, sense importar-li d’on vingués, però que ara han recuperat el gust per comprar producte local, a preu molt baix.

Les estadístiques contradictòries i les veus del carrer indiquen que el comerç ja veu a tocar el camí de la recuperació, però és una remuntada sense vigor i que no esborra la incertesa de milers de botiguers a final de mes. I ja són sis llargs anys d’incertesa. Sis anys que la fan especialment insuportable.

El sector, pendent de l’Ajuntament pels festius

El sector del comerç encara espera la resposta de l’Ajuntament de Barcelona, que els havia citat després de l’estiu per fer balanç de la prova pilot d’obrir en festius que es va dur a terme del juliol al 15 de setembre en bona part de la ciutat. Segons fonts del sector, el consistori encara no ha citat els comerciants i els assegura que estan elaborant l’estudi d’impacte de la mesura per poder discutir possibles canvis de cara a l’any que ve.

Però mentre l’informe oficial no arriba, els comerciants ja van fent balanç. La setmana passada la Fundació Barcelona Comerç, que representa majoritàriament els interessos dels petits comerciants dels eixos, va elaborar-ne un de conjunt amb Esade en què s’apuntava que l’impacte havia sigut inferior del que s’havia previst i que, en general, als comerços que havien obert el diumenge no els havia resultat rendible la jugada. Aleshores, el regidor de Comerç, Raimond Blasi, va evitar fer-ne una valoració. La setmana que ve, la Confederació de Comerç té previst presentar un nou informe.

stats