LA GUANTERA
Motor Proves 31/03/2012

BMW Sèrie 3: rellegir els clàssics

i
Josep Lluís Merlos
3 min
La nova generació del BMW Sèrie 3 ha trigat gairebé set anys a néixer.

D'ençà que BMW va presentar en el mercat el primer model de la Sèrie 3 -una berlina de dues portes i quatre cilindres- l'any 1975 fins avui, el fabricant alemany ha despatxat dotze milions i mig d'unitats d'aquests cotxes. Poca broma. És per això que ara que arriba la sisena generació d'aquest bestseller que des de la marca bavaresa consideren el seu vaixell insígnia (és el BMW amb més volum de vendes), la firma ha fet una aposta tan ferma i decidida per una família de vehicles que ja estan als concessionaris des del 16 de febrer.

La Sèrie 3 arriba per lluitar en un segment importantíssim del mercat, el de les berlines premium . Ara aquesta revisió de l'última versió que va néixer el 2005 és més moderna, estètica i esportiva que la precedent. I també més gran. Tant que es podria donar el cas que el rival més afectat pel seu naixement no estigués fora de la marca, on trobem els Audi A4 o Mercedes Classe C, sinó que podria ser la també reeixida Sèrie 5, que tindrà en la seva germana més petita una gran competència amb tots aquests canvis, sobretot amb l'augment de mides.

La nova generació ha trigat a néixer gairebé set anys, molts per uns cotxes tan importants per a la marca. És més llarga, fet que permet guanyar una certa habitabilitat addicional, i també més ampla, però en canvi és més lleugera: 45 quilos menys que la versió anterior, fet que no ha implicat perdre rigidesa, sinó guanyar-ne un 10%, en una carrosseria construïda amb acers diferents i que evita la utilització de l'alumini, ja que la seva manipulació és excessivament contaminant. Aquest creixement també afecta el maleter, que ara permet 20 litres més de càrrega, fins a arribar als 480.

Ara només tenim la carrosseria de quatre portes, i en els pròxims mesos arribaran moltíssimes versions que aniran fornint les alternatives de la Sèrie 3, però inicialment ja tenim tres motoritzacions, una dièsel i dues de gasolina: 320d, disponible en dues potències (163 i 184 cv), que es caracteritza per un consum molt reduït (4,6 litres) i unes emissions molt baixes (109 gr CO/km); 328i, de quatre cilindres i 245 cavalls, i finalment el 328i, de sis cilindres amb 306 cavalls de potència. Pel que fa als canvis, disposem de l'opció manual de sis velocitats, o de l'automàtica, de vuit.

L'equipament de les versions estàndard és altíssim. Però si amb això no en tenim prou, sempre el podem complementar amb uns packs que s'agrupen en tres línies de personalització d'un disseny amb elements que ens porten a la gamma dels Sèrie 5 i 7: Sport, Modern i Luxury, a les quals a partir del juliol s'hi afegirà la M-Sport.

La tecnologia que trobem en la nova Sèrie 3 ens situa a l'avantguarda de l'automoció, sobretot pel que fa a seguretat i ecologia. En aquest sentit, cal destacar el sistema Driving Experience, que ens permet triar entre quatre estils de conducció diferents a través d'un programa de gestió electrònica; la direcció electrònica assistida, que segons el fabricant permet estalviar combustible; la suspensió adaptativa, en funció del terreny per on circulem; una gran connectivitat amb l'exterior, tot esperant el futur sistema BMW Live, i, esclar, el ja quasi obligatori Start&Stop, que, naturalment, en un cotxe amb aquest nivell de cobdícia forma part de l'equipament de sèrie de totes les versions. A la tardor està prevista l'arribada d'un dels integrants més interessants de la Sèrie 3: l'ActiveHybrid3, que combinarà un motor de gasolina de tres litres amb 306 cavalls de potència, i un d'elèctric que n'oferirà l'equivalent a uns 54 més. Diuen que aquest model permetrà anar a 60 quilòmetres per hora fent servir només la part elèctrica.

L'any passat les vendes del grup BMW (BMW, Mini i Rolls Royce) van créixer un 14% a tot el món. Actualment estan presents a 132 països, tenen 22 fàbriques i 4 centres d'investigació repartits per tot el món. L'aposta per la renovació del Sèrie 3 s'ha fet esperar, però el que hi ha en joc és tan gran que l'han feta sobre un valor segur, tot un clàssic d'èxit assegurat.

FITXA TÈCNICA

  • PREU: Des de 29.950 € (316 d) fins a 48.100 € (335 i).
  • EMISSIONS: De 109 gr CO/km (320d) a 186 (335i).
  • MOTOR: 4 cilindres dièsel (1.995 cc), 4 cilindres gasolina (1.997 cc), 6 cilindres dièsel (2.979 cc).
  • POTÈNCIA: De 163 a 306 CV.
  • CANVI: Manual, 6 velocitats; automàtic, 8 velocitats.
  • MIDES: 4,62 x 1,81 x 1,42 m.
  • PES: de 1.430 a 1.505 kg.
  • DIPÒSIT: 60 litres.
stats