Esports 17/11/2014

El Barça prioritza el mercat asiàtic per seguir creixent

La directiva vol repetir una gira asiàtica el 2015 per poder visitar per primer cop Indonèsia

i
Toni Padilla
4 min

BarcelonaEl Barça vol tornar a l’Àsia l’estiu del 2015, ja que aquest continent continua sent la gran aposta del club per continuar creixent. Malgrat començar a disposar de patrocinadors locals al mercat americà, com Gillette i la beguda Big Cola, i tenir els jugadors més mediàtics de l’Argentina, el Brasil i l’Uruguai, la directiva aposta fort per l’Àsia i caldrà esperar, com a mínim fins al 2016, per veure el club tornant als Estats Units. La prioritat és visitar per primer cop Indonèsia i jugar un partit a la Xina per recuperar el terreny perdut el 2013, quan es va haver d’anul·lar un amistós a Xangai. Llavors, amb Gerardo Martino acabat d’arribar al club, el Barça va visitar per primer cop Tailàndia i Malàisia. Ara seria el torn d’Indonèsia, el quart estat més poblat i destí que ja han visitat 12 clubs anglesos.

A inicis del 2014 el Barça va fer realitat l’aposta d’inaugurar una oficina a l’Àsia. Malgrat que el Manchester United, amb més de 10 delegats a l’Àsia, encara és el club que més bé treballa aquests afers després d’inaugurar la seva oficina l’any 2012, tenir presència fixa a l’Àsia ha funcionat. El Barça no ha deixat de sumar patrocinadors des que va inaugurar una oficina al Sing Pao Center, un edifici cèntric de Hong Kong, amb un director general per l’Àsia, Xavier Asensi, amb experiència al mercat xinès i australià. “Som l’únic club, juntament amb el Manchester United, que té una oficina a Hong Kong. N’estem aprenent i seguint els passos que ha fet el United durant 25 anys a la Xina, on segueixen la Premier amb devoció”, admetia aquesta setmana Javier Faus, que fa poc va fer un viatge per diferents capitals asiàtiques per buscar nous patrocinadors, reforçar la relació amb els existents, donar entrevistes a mitjans locals i planificar la pròxima gira. “Som més globals que mai. No havia vist abans un interès pel Barça tan gran com ara”, va dir Faus a RAC1 en tornar d’aquest viatge.

10 patrocinadors locals

Ara mateix, el Barça disposa gairebé d’una desena de patrocinadors a l’Àsia si s’inclou el mercat turc -amb l’acord amb les marques Beko i Avea-, quan fa quatre anys no en tenia cap de local. Al mercat tailandès l’acord és amb la popular marca de cerveses Chang, a l’Índia amb Nokia, als Emirats Àrabs Units amb United Arab Bank i amb l’Aràbia Saudita amb Samba Finantial Group. A més, existeix un acord amb Head & Shoulders (H&S), xampú oficial del Barça a Indonèsia, Tailàndia, el Vietnam, Malàisia i Singapur. I els últims mesos han arribat nous contractes, com el del fabricant indonesi de telèfons i tablets Advan, que s’uneix a l’empresa de telefònia mòbil Indosat com a patrocinador a Indonèsia; la firma xinesa Suning, una empresa especialitzada en la venda de productes electrònics i de tecnologia, i la immobiliària japonesa Apamanshop. En total, el Barça ja suma quinze partners regionals, i d’aquests, deu són asiàtics, tres més són llatinoamericans (la beguda Big Cola al Perú i les marques mexicanes Tecate i Binbit), i a més hi ha el banc andorrà MoraBanc i la cervesa africana Castle Lager. Tots aquests patrocinadors són locals, però el club també ha tancat acords a nivell internacional amb altres marques com Beko, IronFX, Stanley Black & Decker, Maurice Lacroix i Gillette.

Dins de la directiva, es defensa la necessitat d’apostar pel mercat internacional. Bartomeu, Javier Faus, el director general Antoni Rossich i el directiu Dídac Lee són els que més treballen per millorar la presència al mercat asiàtic, amb nombrosos empleats contractats a Barcelona per portar les edicions en japonès, xinès, àrab i indonesi de la web del Barça. El pes de la feina, però, es porta des de l’oficina de Hong Kong. El mercat asiàtic aportarà uns 15 milions d’euros les dues temporades vinents gràcies als patrocinadors, una xifra a la qual cal sumar la venda de productes i els beneficis que pot donar una gira si finalment és una realitat.

La idea del club és fer la gira a finals de juliol del 2015, però queden molts punts per tancar. En primer lloc, saber si el primer equip haurà de jugar la Supercopa d’Espanya. I, en segon lloc, tancar contractes sense saber del tot si es podran portar tots els jugadors a la gira, ja que Messi, Neymar i Mascherano juguen al juny la Copa Amèrica a Xile i, en funció dels resultats, no tornarien a Barcelona fins a les dates de la gira. Luis Suárez, sancionat amb la selecció, no podrà jugar aquesta competició. Altres clubs, com el mateix United, han apostat per gires llargues, amb quatre o cinc partits durant dues setmanes, en què els jugadors s’incorporen de mica en mica, com va passar aquest últim estiu després del Mundial brasiler.

El Barça estudia ara mateix les ofertes rebudes per fer amistosos per escollir les més interessants, prioritzant jugar a la Xina i Jakarta, la capital d’Indonèsia. Un dels altres problemes és que la direcció esportiva, encapçalada per Andoni Zubizarreta, no veu amb bons ulls fer una gira llarga per un altre continent, ja que no ajudaria a una preparació ideal dels futbolistes. Dins de la directiva, però, la decisió és ferma i es treballa de valent per poder veure el Barça jugant per primer cop a Indonèsia a finals de juliol de l’any 2015.

stats