Publicitat
Publicitat

ACORDS AL GOLF PÈRSIC

L'emirat va contactar primer amb el Madrid, que va perdre l'oportunitat de tancar-hi un acord

Qatar, l'espina clavada de Florentino

Qatar va voler invertir primer en el Madrid, però el club blanc va desaprofitar l'oportunitat. Quan Rosell va accedir a la presidència del Barça va moure fitxa per signar un acord que ha fet mal a Madrid.

Sandro Rosell va participar ahir en un congrés internacional sobre la indústria de l'esport al Dome Aspire de Doha, a Qatar. Al costat de personalitats com Hassan al-Thawadi -secretari general del Mundial Qatar 2022-, Franck Williams -fundador i mànager de l'equip Williams de Fórmula 1 -, Fabio Cannavaro, Damon Hill, Marcello Lippi i Luis Aragonés, el president del Barça va defensar les seves idees sobre l'esport actual davant d'una audiència entusiasmada per poder escoltar les paraules del president del club de futbol més mediàtic del món.

Rosell coneix bé Qatar, ja que hi va fer negocis abans de ser president del Barça. Per això no va dubtar ni un segon a defensar que la Fundació Qatar havia de ser el patrocinador del club. Pels diners i perquè sabia que significava posar la bandera del Barça en un estat cada cop més influent. Rosell volia que Qatar treballés al costat del Barça, i les negociacions no van ser excessivament complicades. En part, també, per la postura dels representants de l'emirat de Qatar, que volien invertir en un club de futbol famós i volien que fos el Barça, ja que estaven molt molestos amb l'etern rival dels blaugranes, el Reial Madrid.

El Barça no va ser la primera opció dels asiàtics. Primer van mirar cap a Anglaterra, però van veure que els Emirats Àrabs Units, tant Dubai com Abu Dhabi, els havien passat al davant. Així que van trucar a la porta del Reial Madrid. Representants de l'emirat es van posar en contacte amb el club blanc durant el primer any del segon mandat de Florentino Pérez al Santiago Bernabéu. Qatar vivia una lluita aferrissada amb altres potències de la zona per donar-se a conèixer arreu del món i guanyar pes gràcies al patrocini de les grans marques esportives mundials, i conscients que el Barça duia Unicef i presumia de no portar publicitat, van optar pel Madrid.

Els representants de Qatar volien organitzar una reunió amb els màxim dirigents del club blanc, però un error de protocol del club blanc ho va alterar tot. Els responsables de la Fundació Qatar van anar fins a tres vegades a Madrid, però no van aconseguir tancar una reunió per parlar només d'aquest tema, de manera que es van quedar amb la sensació que el Madrid no creia en ells. La gota que va fer vessar el got va ser quan en un partit en què van ser convidats al Santiago Bernabéu no els van col·locar a la llotja presidencial. Va ser un punt d'inflexió clau per trencar relacions amb el Madrid i fixar-se com a objectiu el seu màxim rival: el Barça.

Quan Florentino Pérez va adonar-se de l'errada ja era massa tard. Poc després, Sandro Rosell accedia a la presidència del Barça i, conscient de tot plegat pels seus contactes a Qatar, va moure fitxa per tancar un acord amb un emirat que va passar a declarar Pérez persona non grata.

Des d'aquelles reunions frustrades, a Qatar el nom de Pérez no agrada, i l'emirat fins i tot ha mogut fitxa per fer la guitza als negocis personals del president del Madrid. Per això Florentino Pérez va veure el greu error comès i va intentar reconduir la situació, però ja era massa tard. La Fundació Qatar va tancar l'acord amb el Barça i els dirigents de l'emirat van posar a la seva llista d'enemics Florentino Pérez... i les seves empreses.

L'AVE de la Meca

Un dels negocis en què Florentino ja ha notat aquests problemes és en l'adjudicació de les obres del tren d'alta velocitat de Medina a la Meca. Qatar ha intentat aconseguir que l'empresa de Florentino (en aquest cas una filial d'ACS anomenada Cobra) no entrés en el projecte de la construcció d'aquest tren, però el president del Reial Madrid ja s'ha encarregat d'arreglar la desfeta de Qatar tancant vincles de negocis amb l'Aràbia Saudita. Fonts properes al president blanc admeten que Pérez va patir molt quan va veure que un estat tan influent intentava frenar que les seves empreses arribessin a la zona. De fet, tota l'adjudicació d'aquest tren entre Medina i la Meca -una obra que costarà uns 1.000 milions d'euros- va significar tota una batalla diplomàtica, ja que hi havia dues ofertes: una espanyola i una francesa. I Qatar va moure fils a favor dels francesos.

La filial Cobra forma part del consorci de dotze empreses espanyoles que s'ha adjudicat aquest contracte històric pressupostat en un total de 6.736.000 d'euros. Dins d'aquest consorci, Cobra, en aliança amb Inabensa, s'encarregarà de la instal·lació dels equipaments electromecànics de la línia, com la catenària i les línies d'alimentació d'energia en alta i baixa tensió.

Es va tractar d'una batalla amb mil escenaris, amb els governs espanyols, francès i de països de la zona intentant influir l'Aràbia Saudita i amb diferents empreses movent fils per formar part dels dos consorcis que aspiraven a obtenir el pastís. Mentre els polítics feien la seva, Pérez, que no ha perdonat els responsables d'aquella errada de protocol, s'ha esforçat molt per intentar navegar en la diplomàcia de la zona treballant amb els rivals de Qatar, com l'Aràbia Saudita o alguns dels Emirats Àrabs Units. Així, en els últims mesos, Florentino Pérez ha anat unes quantes vegades a Aràbia Saudita per firmar-hi acords com, per exemple, aquell amb la Fundación Príncipe Salman per crear una escola de futbol. No fa gaire, el president del Madrid ja deia públicament: "L'Aràbia Saudita ja és al cor del Reial Madrid".

El Madrid pensa en Dubai

Als Emirats Àrabs Units el Madrid ha firmat un acord de col·laboració amb Fly Emirates per als pròxims cinc anys. Així ja estava tot controlat i Qatar no tenia força per perjudicar-lo. I finalment ha tancat el seu acord per formar part del consorci que poc després va ser escollit per construir el tren d'alta velocitat entre Medina i la Meca.

Florentino, però, en vol més, i ara treballa amb una oferta del xeic de Dubai (Emirats Àrabs Units) Ahmed bin-Saïd al-Maktum, màxim mandatari de Fly Emirates, perquè pagui la remodelació del Bernabéu a canvi que l'estadi s'anomeni durant uns anys Emirates Santiago Bernabéu. Amb el final del contracte de patrocini de la samarreta del club amb la casa d'apostes Bwin l'any 2013, una altra opció és tancar a la zona un patrocinador per intentar atrapar un Barça que s'ha aliat amb l'estat ara per ara més influent i estable de la zona: Qatar.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT