Publicitat
Publicitat

El sol, la calor i el canvi de rutines obliguen a modificar els hàbits per garantir que el cos passi l'estiu de la millor manera

El que et demana el cos

Salut emocional

Planificar les vacances no ha de convertir-se en una feina més. Ho explica la psicòloga Rosa Guillén: "Cal donar llibertat a l'espontaneïtat, tot i que el fet de planificar-les serveix per evitar problemes d'última hora. En tot cas, és recomanable plantejar-se les vacances de manera flexible, deixant marge perquè els esdeveniments vagin fluint". Guillén recomana plantejar-se les vacances com un període de descans: "Per aprofitar la calma i disminuir el ritme. És a dir, com una oportunitat per recuperar forces i tenir cura d'un mateix". I si cal preparar-se per a les vacances, cal mentalitzar-se especialment a l'hora de tornar a la feina. Rosa Guillén apunta: "El que s'anomena síndrome postvacances és un procés emocional que descriu la incapacitat d'adaptació al treball després d'un període de vacances. Es manifesten una sèrie de símptomes físics (astènia, pèrdua de la gana, somnolència) i psíquics (irritabilitat, nerviosisme, tristesa) que acostumen a tenir una durada aproximada d'entre set i deu dies.

  La dieta

Canviar de dieta a l'estiu és inevitable perquè el tipus d'aliments de què disposem varien. La doctora Raquel Nogués, responsable de la unitat de nutrició del Centre Mèdic Teknon, diu: "El que és ideal és que aprofitem els aliments frescos i de temporada. Ve més de gust un menjar fresc, amb amanides, no tan condimentat. El cos t'ho demana. La dieta d'estiu hauria de contenir verdura, fruita fresca i sobretot l'aigua per tenir una bona hidratació. Podem aprofitar aliments que ja en contenen com com un gaspatxo o una sopa de síndria". La doctora Nogués també alerta que cal ser prudents amb el consum d'alcohol. "A l'estiu sobretot ens fixem molt en què mengem però no ens fixem que la vida social ens porta a beure més alcohol de l'habitual: la sangria amb la paella, la cervesa amb l'aperitiu... Hem d'evitar les begudes d'alta graduació i no oblidar que posar-hi gel no compensa", explica.

L'exercici físic

Val la pena aprofitar l'estiu i fer exercici, però cal anar especialment amb compte amb les altes temperatures i evitar l'exposició continuada al sol, especialment a les hores de més calor. Enric Llinares, entrenador personal, manté: "És important anar ben equipat, amb una roba que no ens faci suar en excés, ja que suar no aprima, només deshidrata. Per a persones sedentàries l'estiu no és el millor moment per començar a fer exercici a l'aire lliure a causa de les altres temperatures, però si ho volen fer que sigui a primera o a última hora. És convenient començar amb un programa que inclogui un parell de dies a la setmana d'exercici aeròbic suau de 30 a 40 minuts combinat amb un treball de força i resistència mitjançant un circuit d'exercicis de tonificació, que són beneficiosos per a tothom". Per evitar ensurts és especialment important fer un bon escalfament. Enric Llinares explica: "L'inici progressiu de l'activitat física és la millor garantia d'un bon rendiment i una activitat lliure de lesions. És obligatori escalfar-se bé, tant pel que fa a començar l'activitat a poca intensitat per anar-la augmentant progressivament, com pel que fa als estiraments d'abans de començar l'activitat física. Per cert, aquests estiraments han de ser suaus ja que la musculatura està freda i podríem lesionar-nos". Per als novells en això de l'exercici, Llinares recomana buscar un entrenador personal que adapti el tipus d'exercici a l'edat i la condició física de cada persona.

Protegir la pell

Durant els mesos d'estiu exposem molt més la pell als elements externs, interacciona de manera més generosa amb el medi i hem de ser conscients d'aquest intercanvi continuat. El Dr. Joan Ramon Garcés, dermatòleg i cap clínic de la unitat de dermatologia oncològica de l'Hospital de Sant Pau, explica: "L'estiu té més humitat relativa i la radiació solar ens arriba de manera més directa i potent. Mantenir una bona higiene corporal ens pot ajudar a evitar contaminacions cutànies freqüents en aquesta època relacionades amb la humitat, com per exemple els fongs". Però l'augment de la radiació solar és, amb diferència, l'aspecte més rellevant de l'estiu. El doctor Garcés remarca: "Una exposició perllongada al sol no incrementa els beneficis i en canvi pot provocar cremades amb el corresponent perjudici a curt i a llarg termini. A curt, la cremada. A mitjà i llarg termini, l'envelliment cutani, arrugues, taques i en el pitjor dels casos el càncer de pell". Malgrat tot, la gent continua torrant-se al sol. Per motius estètics? El dermatòleg Joan Ramon Garcés creu que sí. "També hi ha un aspecte de falsa sensació de salut que es va iniciar a principis de segle amb les cures de sol als balnearis i que fa que s'associï la bona salut al bronzejat. La millora en l'estat d'ànim que en molta gent provoquen els banys de sol no queda clar si és per la radiació solar per ella mateixa o per la influència de veure's millor".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT