Publicitat
Publicitat

Ja fa dos anys que no surt un supervendes i això dóna joc a altres propostes

Un altre estiu sense un 'superbestseller'

Aquest any les llibreries no han rebut un fenomen de masses com El noi del pijama de ratlles , de John Boyne, ni com Un món sense fi , de Ken Follett. Carlos Ruiz Zafón no ha publicat cap totxo que fos un boom com L'ombra del vent , i fins que Eva Gabrielsson no acabi la tetralogia Millennium no tornarem a veure un bestseller marca Larsson al taulell de novetats. Ja va passar l'estiu passat: els grans titans del món editorial han deixat de fer la guerra, si més no ara com ara. I, encara que els períodes de pau sempre semblen desitjables, hi ha molts sectors que se n'han ressentit. Com diu Xavier Mallafré, president del Gremi d'Editors, "si hi ha un bestseller important, fins i tot els no-lectors el compren. D'entrada sembla que això només beneficiï un llibre, però n'hi ha molts altres que en surten ben parats per l'efecte dòmino".

Però no tothom s'estira els cabells. Molts autors i editorials han trobat en aquesta calma l'oportunitat de llançar els daus amb obres que d'altra manera no haurien pogut arribar a les nostres prestatgeries. Quan Dan Brown seu a taula no en deixa ni les engrunes.

La primavera continua
El mercat segueix bevent de l'èxit del dia de Sant Jordi

A diferència d'altres anys, el 23 d'abril d'aquest 2011 no va ser gloriós per a la indústria del llibre. Els estralls de la crisi i la mala baba del calendari -Sant Jordi va coincidir amb el dissabte de la Setmana Santa- es van fer notar. Tot i això, per a alguns llibres va sonar la flauta, i com que no hi ha hagut un contrincant potent s'han seguit polint el mercat. Després de quatre mesos, el Si tu em dius vine ho deixo tot... però digue'm vine d'Albert Espinosa (Rosa dels Vents i Grijalbo) conserva el primer lloc de vendes, tant en català com en castellà. L'home de la maleta de Ramon Solsona (Proa) també es manté en les primeres posicions entre els més venuts en català. Per no parlar del fenomen Murakami, que és un regal per a qualsevol editor. Fa més de vint setmanes que Empúries va treure els dos primers llibres d' 1Q84 , i encara els ajuda a guanyar-se les garrofes. I com Sant Jordi, la Feria del Libro de Madrid, on es va presentar el nou títol d'Isabel Allende, El cuaderno de Maya . Si l'olfacte no els falla, els llibres de la primavera seran també els de l'estiu.

Ningú viatja en preferent
De 'bestsellers' no en falten, però cap no juga amb avantatge

No tot són ecos de Sant Jordi o de la Feria del Libro. Les editorials també s'han guardat teca a la rebotiga, i ara toca col·locar-la a l'aparador. Proa, per exemple, ha publicat No obris els ulls, de John Verdon, just quan els primers estiuejants feien les maletes. Esclar que era una aposta segura, ja que des que el primer Verdon, Sé el que estàs pensant , va sortir a la tardor, ja s'ha reeditat dos cops i ha captat prop de 20.000 lectors. "També vam pensar a treure el nou llibre de Jaume Cabré -diu Josep Lluch, editor de Proa-. Volíem desafiar les inèrcies del sector, que tendeix a programar llibres fàcils per a l'estiu. Però al final, per moltes raons, hem preferit esperar a la tardor".

DeBolsillo ha fet una altra de les apostes fortes d'aquest mes de juliol amb El verano de los juguetes muertos , del barceloní Toni Hill, que fins i tot abans de sortir ja ha estat venut a 12 països diferents, i que es preveu com un dels èxits de l'estació. El fenomen més peculiar és el d' El jardín olvidado , de Kate Morton, editat per Suma de Letras. Va sortir fa cosa d'un any, tot i que el seu auge es va fer esperar fins fa unes setmanes. "Va començar d'una manera modesta, però ara ja passa dels 100.000 lectors -explica el seu editor, Pablo Álvarez-. És normal que hagi triomfat; a tothom li agraden els contes de fades". Aquest estiu no hi haurà cap títol que viatgi en classe preferent, però molts ho faran en classe turista.

Rutes per a tots els gustos
De les edicions de butxaca a les estratègies més originals

Les col·leccions de butxaca són un clàssic de les vacances. Es poden adquirir en qualsevol llibreria, però també en supermercats i guinguetes diverses que preparen els seus productes per a les vacances. Per molts editors, aquest és el format preferent de l'estiu -i si no mireu el debut de Toni Hill-, però d'altres encara premien les edicions de tapa dura. Edicions 62 ha optat per rellançar El secret de Picasso , de Francesc Miralles, en una campanya que du l'eslògan Llibres que transcorren en l'escenari de les teves vacances . A més, n'ha fet una edició especial, amb rutes i mapes comentats per l'autor. Els d'Empúries, que també han inflat els pulmons amb aires estacionals, han convocat un concurs fotogràfic per promocionar la seva gran aposta de la temporada: Els turons del tigre , de Sarita Mandanna, que va sortir al mercat fa cosa d'un mes.

Enguany no faran l'agost
Els llibreters s'ho prenen amb resignació

És cert que les vendes quedaran repartides entre moltes propostes, però el total de consumidors no sumarà les carretades de lectors que es van despertar en els anys de Larsson o de Follett. "Ens toca afrontar amb resignació un estiu sense títols que siguin un reclam", explica Antoni Daura, president del Gremi de Llibreters. Daura recorda que les vacances són una bona època per a la lectura, i que les vendes augmentaran respecte al maig i el juny. Però no oblidem que el 2010 la venda de llibres va caure un 7% en relació amb l'any anterior.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT