Efímers 28/02/2014

El futur menys ‘mainstream’ del mòbil al MWC

Les petites iniciatives també busquen marcar tendència: miren cap a la seguretat i els nens

Nereida Carrillo
5 min

BarcelonaEls Ferrocarrils de la Generalitat que enllacen amb la Fira Gran Via han anat aquests dies més plens que mai d’homes encorbatats que conversen en molts idiomes i que es passen el viatge consultant l’ smartphone i la tauleta. Potser en futures edicions del Mobile World Congress (MWC) es veuran homes encorbatats i amb americanes fosques que juguen amb un mòbil corbat com l’LG Flex, presentat per la companyia coreana al congrés, o amb una polsera intel·ligent. Però potser els senyors encorbatats i amb americanes negres s’entretindran amb aparells que ara ni imaginem.

A vegades la tecnologia que vindrà s’implanta en silenci. El futur del mòbil té també un costat menys mainstream, el de les novetats que no tenen ressò però que també busquen marcar tendència. Així, als pavellons del MWC s’hi han pogut trobar emprenedors que miren de llegir el futur amb una altra òptica. Presenten novetats enfocades a la tecnologia discreta, la seguretat de les comunicacions i els infants, un públic emergent.

Ulleres més sexis

El cofundador de Weon Glasses, Santiago Ambit, vaticina que les ulleres que llançaran al maig seran “el producte més sexi de l’òptica”. I diu òptica perquè el que aporten és tecnologia discreta que s’afegeix a les ulleres graduades o de sol per connectar-les amb el telèfon mòbil o amb l’ordinador. Funcionen amb iOS, amb Android i amb PC. Ambit assenyala que només el propietari de les ulleres sap que estan connectades, tot i que en realitat l’objecte desprèn uns llums poc habituals. Això sí, són molt diferents de les ulleres de Google: no tenen pantalla i, pels seus creadors, són “menys intrusives”. “La clau és no semblar un cíborg pel carrer”, explica Ambit.

Les ulleres de Weon Glasses incorporen un xip Bluetooth 4.0, una bateria, LEDs de diferents colors, un timbre i dos botons. Tot plegat s’amaga a la muntura de les ulleres, a les varetes laterals. L’objecte es connecta amb el mòbil gràcies a una aplicació. El sistema permet que rebem a les ulleres notificacions com les de correus electrònics, de WhatsApp o de poca bateria al mòbil. L’usuari pot configurar l’aplicació perquè cada notificació faci encendre el LED instal·lat a les ulleres amb un color diferent.

A més, s’incorpora una funció radar per buscar les ulleres amb el mòbil si l’usuari no recorda on les ha deixat. I amb els botons es pot controlar el volum de la música que sona al mòbil o passar diapositives. Ambit assenyala que la seva aposta és fer ulleres estètiques que siguin “un accessori del telèfon i no un altre mòbil”. El seu preu oscil·larà entre els 129 i els 150 euros, unes xifres amb què, segons Ambit, “pots pagar la marca o pots pagar la tecnologia”.

¿La gent veurà la necessitat de connectar les ulleres amb el mòbil? Ambit té clar que s’obriran camí gràcies als early adopters i espera que després s’hi afegeixi altra gent. A més de pensar en un futur amb ulleres més discretes, ¿com més s’imagina els pròxims anys aquest enginyer agrícola amb deu premis a la innovació, un d’ells per un sistema en què les plantes envien una piulada quan necessiten aigua? El concep amb “mòbils modulars”, als quals es podran incorporar peces que els millorin.

Encriptació i autodestrucció

Jordi Cebrià i Jordi Herrera, de Cellcrypt, reconeixen que últimament venen més per l’escàndol de l’espionatge revelat per l’extècnic de la CIA Edward Snowden. L’empresa catalana es dedica des de fa dos anys a encriptar trucades, missatges de mòbil i també llapis de memòria. “Punxar és barat i no cal que siguis una eminència perquè et punxin”, assegura Jordi Herrera, director de vendes de Cellcrypt. El cas és que a internet es poden trobar softwares perversos que, per 255 euros, permeten espiar trucades telefòniques i missatges de mòbil i accedir als contactes.

Els principals clients de Cellcrypt són alts executius d’empreses que gestionen informació sensible, com ara laboratoris farmacèutics o administracions públiques, i també advocats, militars i alguns jugadors de futbol. Estan convençuts que la seguretat de les comunicacions tindrà una eclosió més gran en el futur. El sistema de Cellcrypt funciona per a iPhone, BlackBerry i Android. Cal instal·lar una aplicació al telèfon per fer segures les trucades i tant qui truca com el receptor de la trucada han de disposar d’aquesta apli. El sistema està disponible per menys de 80 euros al mes, segons les necessitats. També comercialitzen un llapis de memòria, amb un cost s’entre 60 i 600 euros, que permet destruir la informació en cas de robatori o pèrdua.

Christian Heilmann, de Mozilla, explica que en un parell d’anys hi haurà un punt d’inflexió: la gent serà més conscient sobre la seguretat i la privacitat. Heilmann afirma, per exemple, que no té sentit que el popular joc Candy Crush vulgui saber la teva localització i, per això, aposta per sistemes com el que l’empresa treballa amb Deutsche Telekom perquè el telèfon doni una localització de la ciutat però no de la casa de l’usuari. També aposten per aparells amb sessions de convidat: si deixes el telèfon o la tauleta a un amic, tot el contingut que creï després s’ha d’autodestruir. També va en aquesta línia el Blackphone, un telèfon encriptat de la companyia dels EUA Silent Circle i l’espanyola Geeksphone.

Els més petits, un nou públic

Tot i el recel d’alguns pares, queda clar que els infants són un mercat emergent per als mòbils. Així, al MWC la japonesa NTT Docomo ha presentat un telèfon per a nens, que comercialitza només en territori nipó, adreçat a infants i joves d’entre 8 i 18 anys. La particularitat d’aquest aparell, assenyala Itziar Riera, representant de la secció de mòbils per a joves de la companyia al MWC, és que són configurables pels pares. Els progenitors poden triar que els nens només rebin trucades de la família, poden bloquejar les cerques a internet de determinades paraules... A més, l’aparell porta incorporat un sistema d’alarma que s’activa si el nen s’allunya massa de casa i una altra eina per a la hiperparentalitat. El telèfon que van portar al congrés, però, no permetia ensenyar del tot com funciona.

A més dels mòbils, les aplicacions també estan explorant com enamorar el públic infantil. En aquest món s’ha introduït la catalana Ingo Devices, una empresa de joguines electròniques que, des de l’any passat, s’ha llançat a les appstoys, joguines vinculades a les aplicacions. Entre els seus productes hi ha un micròfon que es pot connectar a la tauleta per cantar cançons del personatge de Disney Violetta o una funda de tauleta amb una vareta màgica que es ven conjuntament amb una aplicació per fer un diari secret: el nen o nena acosta la vareta màgica a la tauleta per obrir el diari, tria princesa per explicar-li un secret i guarda les seves experiències en veu, text o imatge. Els productes, sense la tauleta i amb les aplis, costen 29,9 euros.

David Vidrier, responsable de vendes de la companyia, considera que les aplicacions per a nens creixeran cada vegada més perquè, diu, a partir dels vuit anys, “les joguines deixen d’existir” i els fascina la tecnologia. Des de Sixtemia, una empresa catalana de creació d’aplicacions mòbils, auguren altres tendències. Marc Coll, director tècnic de la companyia, creu que les aplis “faran el salt a la resta de dispositius”, també a tota la tecnologia per portar posada, els wearables.

stats