Internacional 22/10/2014

L’Òpera de París no permetrà l’entrada amb la cara tapada

Mireia Quingles
3 min

El programa prometia una història d’amor impossible entre els infortunats Alfredo i Violetta en el París de mitjans del segle XIX. La traviata de Verdi sempre és un reclam per als amants de la lírica. Però el final de l’obra es va precipitar per a una parella de turistes del golf Pèrsic, que van ser convidats a abandonar la glamurosa Òpera de la Bastilla de la capital francesa perquè no se cenyien als codis de vestimenta de la França republicana. No és que els dos espectadors no anessin d’etiqueta, sinó que la dona duia un vel integral que li tapava completament la cara i només li deixava els ulls al descobert.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Asseguts a primera fila, on el preu de cada butaca és de 230 euros -les més cares de la platea-, la presència de la dona no va passar inadvertida per als cantants. En acabar el primer acte de la funció un grup d’artistes van protestar a la direcció del local, que, amb molt bones maneres, va advertir la parella que no podien continuar al seu lloc amb aquella vestimenta, ja que la llei prohibeix expressament la presència en un edifici públic amb el rostre tapat. Sense discussions i amb la mateixa mesura, la parella van sortir del teatre acompanyats d’un acomodador. Hi va haver tant de sigil en les formes que la història ha trigat tres setmanes a fer-se pública.

L’episodi ha servit, però, perquè la Bastilla avisi els seus treballadors de seguretat, que ara ja tenen instruccions clares i precises de prohibir l’entrada a qualsevol persona amb la cara tapada per un vel, una màscara o qualsevol altra peça de roba. Així ho indicava una nota interna del 4 d’octubre, l’endemà de l’incident, al qual va tenir accés Le Monde i que estava firmada pel director adjunt del teatre, Jean-Philippe Thiellay.

El cert és que l’espectadora va entrar sense problemes al teatre parisenc, tot i dur la cara tapada, i la seva presència va ser detectada per les càmeres que graven les imatges de la platea. “La dona va entrar sense que ningú se n’adonés, no sé com va passar”, reconeixia Thiellay a Metronews.De fet, la imatge de la dona totalment tapada va provocar un rebombori tant entre els altres espectadors com entre els artistes de La traviata. Precisament la majoria del quadre actoral eren dones i moltes van amenaçar de no continuar cantant si l’espectadora es quedava al seu lloc, com va explicar el delegat sindical Matthias Bergmann en declaracions a Le Monde.

O descobrir-se la cara o marxar

Aprofitant una pausa de l’espectacle, una corista va alertar Thiellay de la presència de la dona, i li va expressar la seva voluntat de no continuar cantant si la turista no complia la llei. Per evitar problemes, el director adjunt de l’òpera va haver d’anar a parlar amb la parella però “no va poder parlar directament amb la dona, sinó únicament amb el seu marit”. Thiellay va proposar dues solucions: o bé la dona es descobria la cara o, en cas contrari, haurien de marxar. La llei prohibeix obligar algú a descobrir-se, així que tot el procediment del personal entra dins de la legalitat. L’home va prendre la decisió d’aixecar-se i abandonar la platea “sense provocacions”, com va explicar el responsable. Després de l’incident, l’espectacle es va reprendre amb normalitat. Els turistes ni tan sols van demanar el reemborsament del preu de les entrades.

“No m’agrada la idea de demanar a un espectador que marxi, però és la llei. A més, som un servei públic”, es justificava Jean-Philippe Thiellay a Metronews. De fet, una llei francesa de l’any 2010 prohibeix l’ús del vel integral en espais públics i preveu sancions de 150 euros i “cursets de ciutadania” per a les dones que duguin burca o nicab. Però la llei sobretot castiga severament -amb penes de presó de fins a dos anys i multes de 60.000 euros- les persones que obliguin les dones a portar-los.

Des de l’endemà de l’incident la nota enviada des de la direcció va establir el procediment que havien de seguir els agents de l’Òpera. El comunicat indica: “Podem considerar que la cara està integralment dissimulada quan el nas i la boca estan tapats, i només són visibles els ulls. Per descomptat, en el cas dels empleats de l’Òpera, la roba professional o artística escapa a la prohibició”. Però un vel que cobreix el cabell o un símbol religiós que no amaga la cara “no estan prohibits”.

L’incident segur que no agradarà als turistes rics del Pròxim Orient, un públic que s’havia incrementat durant els últims anys a l’Òpera de la Bastilla de París. Un empleat assegura que fins ara s’havia produït un fort augment de vendes de les localitats més cares a aquests turistes, en una campanya del teatre per seduir nous públics.

stats