TRAGÈDIA AÈRIA
Internacional 24/07/2014

Més caces abatuts a Ucraïna

Kíev denuncia que dos nous avions de combat van ser objectiu ahir de projectils russos

S. Tavernise / D. Herszenhorn
3 min

Snizhne (ucraïna)Els combats es van intensificar ahir a la zona rebel de l’est d’Ucraïna. L’exèrcit ucraïnès va informar que dos caces seus -del model Sukhoi 25- van ser abatuts a la població de Dmitrivka, no lluny del lloc on va caure el vol de Malaysia Airlines la setmana passada, a tocar de la frontera amb Rússia. Se saben pocs detalls d’aquests dos nous abatiments: que les aeronaus volaven a 5.200 metres d’altitud, que els pilots van saltar amb paracaigudes a temps i que els míssils van sortir de territori rus, segons el Consell de Defensa i Seguretat Nacional d’Ucraïna.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Andrei Purgin, un líder dels separatistes a Donetsk, va dir que les forces rebels havien disparat contra els dos avions de combat amb un míssil portàtil. El milicià va detallar que els aparells sobrevolaven una zona de guerra i va afirmar que els militars ucraïnesos havien continuat la seva ofensiva, malgrat les promeses d’un alto el foc. “No han parat ni un moment”, va subratllar.

L’episodi és molt semblant al que es va produir la setmana passada, just hores abans que caigués abatut l’avió comercial malaisi. Dos avions militars ucraïnesos van precipitar-se en ple vol, en una acció que per a Kíev porta la signatura de Rússia, que va rebutjar l’acusació.

Dol a Holanda

Els Països Baixos van centrar gran part de l’atenció de la jornada d’ahir. Després de dies d’incertesa i de polèmica per les tasques de recuperació dels cadàvers de les víctimes, ahir van arribar a la base aèria d’Eindhoven els primers 40 taüts amb els cossos recuperats del vol MH17 de Malaysia Airlines. Avui es preveu que arribin 74 fèretres més.

Feia 52 anys que Holanda no decretava una jornada de dol nacional. Però la tragèdia d’Ucraïna ha trasbalsat el petit país, que s’ha bolcat a honrar les seves 193 víctimes i donar suport a les famílies afectades.

Tot just aterrar els avions amb els taüts, el país va seguir un minut de silenci i les esglésies van fer celebracions en record dels morts. A l’aeroport, les autoritats locals, encapçalades pels reis Guillem Alexandre i Màxima i el primer ministre, Mark Rutte, van retre honors militars a les víctimes, acompanyats de melodies fúnebres, i un capellà va encendre una espelma en memòria per cadascuna d’elles.

Un a un i amb passos cerimoniosos, nou soldats holandesos van carregar els taüts a cotxes fúnebres per recórrer els 100 quilòmetres que separen l’aeroport amb el centre on el grup de forenses designat es farà càrrec de les identificacions i autòpsies de les restes.

La policia va decidir tallar l’autopista per on transcorria la llarga comitiva fúnebre. Milers de ciutadans van voler donar l’últim adéu a les víctimes congregant-se als ponts superiors que creuen la via o a les voreres de les carreteres.

Les campanes de tot el país van tocar a morts. Els parcs d’atraccions, cines i trens van deixar de funcionar. Fins i tot els molins, el gran símbol del país, va mantenir una posició de dol. Les banderes de tot el país lluïen a mig pal.

L’emoció es va sentir també a l’aeroport de Schiphol, a Amsterdam, d’on fa una setmana va sortir l’avió amb 298 persones. Viatgers i personal es van acostar a l’enorme catifa de flors creada a la memòria dels morts i van pregar junts.

Al Regne Unit van arribar les dues caixes negres de l’aparell sinistrat. Els experts encarregats d’analitzar les dades van assegurar que en un primer cop d’ull no sembla que hagin estat manipulades.

Els rebels admeten ara que tenien míssils BUK

Aleksander Khodakovski, un dels líders rebels de Donetsk, va admetre ahir per primer cop, en una entrevista a Reuters, que tenien míssils terra-aire BUK, del tipus al qual s’atribueix l’abatiment de l’avió de passatgers. El rebel va assegurar que no va saber que els havia arribat un BUK des de Lugansk, l’altra província separatista, fins que ja s’havia produït la tragèdia. I va admetre que probablement després l’havien tornat “per eliminar proves de la seva presència”. Tot i així, va culpar el govern de Kíev de “provocar” l’abatiment de l’avió per “sobrevolar amb caces una zona on sabia que hi havia míssils BUK”.

stats