Internacional 24/07/2014

"Volar a l'Àfrica és molt complicat perquè no hi ha radars"

El cap tècnic del sindicat de pilots SEPLA, Ariel Shacron, encara no descarta cap hipòtesi en l'accident del vol de Swiftair

Sònia Sánchez
3 min

BarcelonaEl cap del departament tècnic del sindicat de pilots SEPLA, Ariel Shacron, és també perit d'accidents i, per tant, coneix bé les circumstàncies tècniques que poden envoltar els accidents aeris. Ell mateix, explica, va sobrevolar fa pocs dies la ruta que feia el vol d'Air Algerie, operat per la companyia espanyola Swiftair, que s'ha estavellat a Mali. Però el dia que ell hi va passar "el temps era molt bo".

Quines eren les condicions meteorològiques a la zona en el moment de l'accident?

Aquesta zona d'Àfrica, tan propera a l'Equador, es troba en la convergència dels vents del sud i del nord. Per això s'hi produeixen tempestes enormes, que quan arriben al Carib es converteixen en huracans. I en aquesta època són més virulentes.

Com a pilot, què cal fer en aquests casos?

Demanar un desviament de la ruta, com sembla que va demanar el pilot. Si és un tema meteorològic, es pot salvar amb un desviament. Però encara no es pot descartar cap hipòtesi, perquè a Mali hi ha un avís important del ministeri per perill d'atemptats i segrestos. Per això, en aquestes zones els vols són més complicats, cal preparar-los més a consciència. Però tampoc es pot descartar una col·lisió en vol.

Però xocar amb un altre avió és una cosa molt improbable, no?

Ho és, però altres vegades ha passat. Per això els avions portem transpondedors, que són uns aparells que detecten els avions propers. Un aparell de Swiftair segur que en té, però si un avió africà no el té, no el detectes.

És perillós volar a l'Àfrica?

La possibilitat d'accidents és mínima. Però l'Àfrica és una zona molt complicada per volar-hi, perquè amb tant d'espai que és desert i res més que desert, no hi ha radars ni centres de control.

I com se segueix la pista a un avió llavors?

Per l'Àfrica hi ha una freqüència concreta de radio HF, que utilitzem des d'Algèria pràcticament fins a Sud-àfrica. És una freqüència de llarga distància, però amb una cobertura molt dolenta. Cada 10 o 15 minuts, els pilots notifiquem la nostra posició als controls, però com que el sistema no és bo, avisem també a altres avions que hi hagi a la zona per si de cas.

Hi ha altres zones al món sense radars?

No, a totes les zones poblades hi ha radars, a l'Àsia també. Fins i tot a l'estepa russa hi ha radars, i molt bons, afegiria, allà el servei de control de trànsit no és tan bo a causa de l'idioma però no per la tecnologia. Això sí, als oceans no hi ha radars, és clar. Però hi ha altres sistemes, a l'oceà Atlàntic també es fa per HF a més d'un altre sistema nou que permet als controladors de Portugal, Nova York i Gander (Islàndia) saber on són els avions en tot moment.

Però el vol MH370 de Malaysian Airlines, encara desaparegut, va escapar de tots els mecanismes de control. Com pot ser que amb tanta tecnologia desapareguin avions avui dia?

Això ens preguntem nosaltres també. A l'Índic no hi ha radars tampoc, igual que no n'hi ha als pols nord i sud, perquè allà no hi ha rutes de trànsit aeri. Ningú esperava que volés per allà un avió. No vas a cap lloc a través de l'Índic.

Però no hi ha satèl·lits que podrien veure què passa amb els avions?

Hi ha satèl·lits que podrien controlar els avions però en alguns casos no es fa perquè no es considera necessari. A l'Àfrica no hi ha satèl·lits ni tampoc radars per una qüestió de demanda, perquè no es considera necessari, per la situació econòmica d'aquells països.

En tot cas, donat que som a la temporada alta de vols turístics, què podem dir als ciutadans que estan a put d'agafar un vol?

Que no hi ha cap problema. En aviació hem aconseguit uns nivells de seguretat molt alts. Hem après molt de totes les investigacions que s'han fet dels accidents ocorreguts fins ara. Si es confirma aquest accident a Mali serà el segon en sis anys a l'estat espanyol. Les possibilitats de tenir un accident aeri és molt mínima.

stats