Internacional 23/07/2014

La metralla prova que un míssil va fer caure l’avió

Algunes restes de l’aparell mostren petits impactes fruit de l’explosió d’un projectil

C.j. Chivers
3 min
Un inspector malaisi observant ahir part del fuselatge del Boeing abatut.

Nova YorkDiverses restes del Boeing 777 de Malaysia Airlines que va ser abatut a l’est d’Ucraïna la setmana passada mostren marques de petits trossos de metralla que haurien impactat a l’aparell en ple vol. Amb el fuselatge perforat i l’efecte de l’onada expansiva de l’explosió del míssil, l’aparell es va precipitar a terra des de 10.000 metres d’altura.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Aquests indicis, obtinguts per dos reporters del New York Times en un camp obert a diversos quilòmetres de distància d’on hi ha la major part de les restes de l’aparell, evidencia que l’aparell va rebre l’impacte d’un míssil supersònic disparat des de terra que li va explotar molt prop, segons una primera anàlisi de la consultoria en matèria de defensa IHS Jane’s.

Els forats de la metralla i el desgast detectat en la pintura exterior de l’avió els hauria provocat un explosiu de fragmentació transportat per un míssil SA-11, conegut a Rússia com a Buk, que és el tipus de projectil que l’administració nord-americana ha assenyalat com l’arma probable que va fer caure l’avió.

“Les perforacions visibles són coherents amb el fet que diferents trossos de metralla impactessin des de l’exterior a l’interior de l’aeronau -assegura Reed Foster, analista a l’IHS Jane’s-. La majoria dels petits orificis sembla que els va causar un projectil de gran velocitat i no el trencament de l’estructura de l’aeronau”. Foster afegeix que el dany de la metralla és diferent del que es produeix per l’explosió d’un motor, que hauria causat ondulacions al fuselatge.

El míssil antiaeri que sembla que es va fer servir està dissenyat per destruir aeronaus militars en moviment a molta altura. Més que impactar directament contra la nau, aquesta mena de projectils intercepten l’objectiu i exploten a poca distància; creen, així, un immens núvol de metralla que toca de ple l’avió.

L’SA-11 és un projectil gran i de llarg abast. Més de cinc metres de llargada i gairebé 700 quilos de pes abans del llançament, capaç d’enlairar-se a milers de metres de terra. Bona part del pes correspon al combustible requerit per propulsar el míssil a velocitat supersònica. I més amunt de l’antena i el sistema de navegació, la punta allotja 20 quilograms d’un potent explosiu que actua sobre un radi de 30 a 100 metres.

Aquest disseny elaborat pels enginyers soviètics pretenia abatre els caces occidentals molt ràpids i de petites dimensions. Es tractava de garantir que si l’explosió del míssils no l’encertava, el núvol de metralla impactés contra alguna part vital de l’aparell i el fes caure. Però un aparell de la mida del Boeing 777 amb una ruta estable és fàcil que rebés l’impacte de l’explosió i de bona part de la metralla.

Els cossos recuperats de l’MH17 arribaran avui als Països Baixos

Els Països Baixos viuen avui un dia de dol oficial coincidint amb l’arribada prevista a l’aeroport d’Eindhoven de les restes mortals recuperades de l’avió abatut a l’est d’Ucraïna. Les autoritats holandeses van estimar ahir que al tren que havia arribat a Khàrkiv procedent del lloc on va caure l’aparell hi anaven més de 200 cossos, sense precisar cap xifra, lluny de la de 298 persones que anaven a l’avió. Les identificacions duraran dies, i sobre el terreny -sota control de les milícies pro-russes- se sospita que encara hi podria haver restes humanes per recuperar.

stats