TRAGÈDIA AÈRIA
Internacional 21/07/2014

Els cossos de les víctimes de l’avió, ostatges dels rebels

Els pro-russos admeten que tenen la caixa negra després de dies de negar-ho

Ana Lázaro Bosch
4 min

KíevEls cossos de les víctimes de la tragèdia aèria de l’avió de Malaysia Airlines s’han convertit en els nous ostatges de la crisi ucraïnesa. Els independentistes van transportar ahir les bosses amb els cadàvers fins a Torez, una població situada a prop de la zona on va caure l’avió, i els van dipositar en un tren refrigerat. Allà van passar el dia a l’espera de conèixer la seva destinació final. Els observadors de l’Organització per a la Seguretat i la Cooperació a Europa (OSCE) van ser autoritzats a fer-hi una visita breu.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Segons va explicar el seu portaveu, Michael Bociurkiw, l’olor era insuportable: “Anar dins dels vagons és impossible sense un equip especial. La pudor és molt, molt forta”. Els separatistes van afirmar que hi havia 167 bosses i que les conservarien allà fins que arribessin els experts internacionals. El tren estava custodiat per homes fortament armats.

Les autoritats ucraïneses van arribar ahir a un principi d’acord amb els insurgents pro-russos per traslladar els cossos. Però el problema és saber on. El govern pretén que la destinació final sigui una ciutat sota la seva autoritat, perquè els científics puguin realitzar l’autòpsia i els familiars recuperin els cadàvers. Les autoritats ja tenen 400 habitacions d’hotel reservades a Khàrkiv. Però els separatistes aposten per Donetsk, la capital sota el seu control. Per al vice primer ministre d’Ucraïna, Vladímir Groisman, l’opció és “inacceptable”.

Els insurgents pro-russos van reconèixer que 38 cossos ja són al dipòsit d’aquesta ciutat, però van desmentir que els haguessin “robat”, tal com havia assegurat el govern ucraïnès un dia abans. Segons va explicar un dels líders separatistes, Serguei Kavtaradze, la decisió es va prendre per raons “sanitàries” perquè van trobar restes “escampades al carrer, als patis, i algunes fins i tot dins les cases on van traspassar els sostres”, va justificar. Un cop més, va afirmar que l’objectiu era mantenir-los sota custòdia fins que arribessin els experts internacionals.

Les caixes negres

L’àrea on hi ha les restes de l’avio fa més de 20 quilòmetres quadrats. Un exèrcit de socorristes i de voluntaris pentinen la zona a la recerca de restes humanes, a través dels camps de blat de moro i de gira-sols. Fins i tot un equip de submarinistes està rastrejant un llac. Ahir les seves condicions de treball van millorar i es veia més activitat sobre el terreny. Al final del dia s’havien recuperat 233 dels 298 cossos.

Els separatistes van reconèixer finalment que estaven en possessió de les caixes negres de l’aparell. “Hem trobat alguns aparells tècnics, que presumiblement són les caixes negres, i els hem lliurat a Donetsk. Ara estan sota el nostre control”, va declarar Aleksandr Borodai, el primer ministre de l’autoproclamada República Popular de Donetsk. Va explicar que entre les seves files no hi ha cap persona amb els coneixements tècnics necessaris per confirmar que es tracta dels registres dels vols. No obstant, va dir que estaven disposats a entregar tot el material als experts internacionals però “mai a les autoritats ucraïneses”, va precisar.

La confirmació va arribar poc després que els serveis de seguretat ucraïnesos fessin públiques unes converses interceptades en què un comandant separatista, Aleksandr Jodokovski, demana a un del seus homes que es mantingui vigilant per evitar que el material sensible caigui en mans “de tota aquesta gent que us visita, l’OSCE i els altres”. La gravació també sembla demostrar que alguna persona a Rússia estava al darrere d’aquesta decisió. “La decisió no és meva -se sent-. Els amics de més amunt hi estan molt interessats. Amb això em refereixo a Moscou”, explica a un insurgent.

Ucraïna acusa els separatistes de voler destruir les proves que podrien implicar-los en l’abatiment de l’avió. “Serà molt difícil dur a terme una investigació, ja que moltes peces han desaparegut, però farem tot el possible”, va concloure Andrii Parubi, cap dels serveis de seguretat. L’avió de Malaysia Airlines que va caure dijous passat va provocar la mort de 298 persones i la internacionalització del conflicte.

L’OSCE, l’avantguarda dels investigadors

Els primers a arribar a la remota àrea de l’est d’Ucraïna on van quedar escampats les restes de l’avió malaisi i els cadàvers de passatgers i tripulants van ser personal de l’OSCE, una organització multilateral que aplega 57 països d’Europa, Àsia i Amèrica del Nord que vetlla per la seguretat i la pau. Es podria dir que és una policia però no té cap atribució ni especialització per investigar tragèdies aèries. Així que la seva presència serveix com a avantguarda, per obrir camí als experts que enviaran els països afectats i la companyia Malaysia Airlines. Però primer cal assegurar l’estabilitat en aquesta regió, que des de fa tres mesos està immersa en un conflicte entre les forces ucraïneses i les milícies independentistes pro-russes. De moment, aquestes últimes, que controlen precisament la província de Donetsk, escenari de la tragèdia, estan posant molts bastons a les rodes al personal de l’OSCE. Ahir, per exemple, tan sols els van deixar estar un minuts al costat de les restes i dels cadàvers per fer fotografies, però se’ls va impedir l’accés als vagons que transportaven els cossos. Quan l’escena estigui estabilitzada, començarà la feina dels investigadors i forenses, que coordinarà un diplomàtic holandès, la mateixa nacionalitat que tenien 189 víctimes.

stats