Publicitat

Religió

Els ultraortodoxos dels EUA, contra la "temptació" a internet

Un estadi de beisbol va ser l'escenari d'un míting multitudinari d'homes jueus ultraortodoxos aquest cap de setmana a Nova York. S'hi van aplegar per debatre els riscos morals de la xarxa. Les dones tenien prohibit assistir-hi

Era un espectacle incongruent per a un estadi de beisbol: desenes de milers d'homes jueus ultraortodoxos, tots abillats amb vestits negres i camises blanques, entrant per les portes de Citi Field, l'estadi de l'equip de beisbol dels Mets, substituint la tradicional gorra blava i groga de l'equip novaiorquès per alts barrets negres d'ala ampla.

El que hi havia programat no era cap partit, sinó un míting religiós per debatre els perills d'internet.

S'esperava que hi assistissin més de 40.000 jueus ultraortodoxos –un èxit total de taquilla en una temporada en què l'assistència mitjana a partits dels Mets ha estat amb prou feines la meitat d'aquesta xifra–. Els organitzadors van haver de llogar el pròxim Estadi d'Arthur Ashe, que té 20.000 seients, per donar cabuda a tots els interessats en comprar tiquets.

La organització havia permès només als homes comprar tiquets, d'acord amb la tradició ultraortodoxa de separar els sexes. Diverses festes de visionat s'havien organitzat als barris ortodoxos de Brooklyn i Nova Jersey perquè les dones també ho poguessin mirar.

Contra la "porqueria" de la xarxa

Per als assistents, molts dels quals deien que hi havien anat per instruccions dels seus rabins, era una oportunitat de tractar un tema moral considerat d'importància extrema en la seva comunitat: els problemes potencials que es poden derivar de l'accés a la pornografia i altres continguts explícits a la xarxa, no censurada i sovint incendiària.

A l'interior de l'estadi es va muntar una tarima on els rabins van dirigir-se a la massa per fer les oracions del vespre, i van oferir exhortacions acalorades per evitar la "porqueria" que es pot trobar a internet. Traduccions en anglès dels discursos apareixien en una pantalla digital gegant, sota d'un enorme signe d'"Endavant Mets!".

Tot i així, molts assistents reconeixien amb facilitat que internet jugava un paper molt important en les seves vides.

Shlomo Cohen, de 24 anys i de Toronto, deia que usava internet per comprar, fer negocis i mantenir el contacte amb els amics –"Tothom necessita l'e-mail", apuntava–.

Cohen va explicar que va anar a Citi Field perquè el míting era una bona manera de recordar a la seva comunitat que cal mantenir a ratlla la temptació.

"Els desitjos són allà fora", afirmava Cohen, afegint que els homes podrien ser-hi especialment susceptibles. "Hem d'aprendre a controlar-nos".

Contra internet, amb l''smartphone' a la butxaca

Malgrat ser un esdeveniment que posava en el punt de mira internet, els signes de l'era digital semblaven aparèixer per tot arreu.

En un vagó del metro que es dirigia a l'estadi, diversos homes vestits amb roba ultraortodoxa van treure els 'smartphones' de la butxaca tan aviat com el metro va sortir del túnel de l'East River, repassant les safates d'entrada de l'e-mail i comprovant els missatges del contestador.

Diversos oponents al míting es van aplegar a fora de l'estadi, inclosa una multitud que es va plantar al costat de les barricades policials aguantant senyals que deien: "Internet no és el problema".

Les víctimes d'abusos sexuals, rebutjades per la comunitat

Molts dels manifestants van dir que compartien les creences religioses dels assistents però que volien mostrar el seu suport a les víctimes d'abusos sexuals a menors, alguns dels quals, dins de les comunitats ultraortodoxes, han estat dissuadits de trucar la policia i han estat rebutjats després de denunciar els crims.

El míting a Citi Field diumenge estava patrocinat per un grup de rabins, Ichud Hakehillos Letohar Hamachane, que està relacionat amb una empresa de programari que ven software per filtrar continguts a internet per als jueus ortodoxos. Els assistents van rebre volants publicitaris de serveis com una 'App GPS Kosher' per a telèfons iPhone i Android, que ajuda als usuaris a localitzar sinagogues i restaurants 'kosher'.

Nat Levy, de 25 anys i que va viatjar des de Lakewood, Nova Jersey, per assistir-hi, va dir que navegava per internet freqüentment des d'un cafè supervisat per un rabí local, que filtrava certs tipus de continugut online i registrava les pàgines web que es visitaven.

Levy explicava que sovint usa internet per tractar amb els clients de la seva empresa. "Et permet fer negocis de la mateixa manera", deia. "Hi tinc accés il·limitat, però l'utilitzo d'una manera 'kosher'".

Eytan Kobre, un portaveu de l'esdeveniment, va entregar un missatge més intens als reporters a fora de l'estadi. "El cant de sirena d'internet ens excita!", va pronunciar amb una veu atronadora. "Treu el pitjor de nosaltres!"

Tot i així, Kobre va confirmar que l'esdeveniment seria emès en directe per internet, via un canal disponible a llars i sinagogues de comunitats ortodoxes a la zona de Nova York. Va dir que el públic general no podria tenir-hi accés, però diversos canals no autoritzats van aparèixer poc després que el míting comencés.

El míting també va ser un tema candent al Twitter diumenge al vespre.

Desconnectar-se per evitar temptacions

L'ambient de la trobada era el d'una reunió familiar gegant –o potser, donada l'assistència unisex, la versió religiosa d'una festa de 'boy scouts'– però molts convidats hi havien anat amb només un amic o dos.

"Pot semblar una comunitat perquè tots tenim el mateix aspecte", va dir Cohen, de Toronto. "Però no conec gairebé ningú dels que estan aquí".

Per alguns assistents, els perills d'internet semblaven més en la línia de les queixes habituals expressades per qualsevol novaiorquès lligat a una Blackberry o assetjat per missatges de Twitter.

Raphael Hess, de 29 anys i vingut de Nova Jersey, va apuntar al seu telèfon LG i va dir que havia trobat la pau simplement mantenint apagada la seva connexió a internet.

"La vida és més agradable sense ell, de vegades", va dir arronsant les espatlles.

PUBLICITAT

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

El + recomanat

PUBLICITAT