Publicitat
Publicitat

EL DEBAT SOBRE ELS MITJANS PÚBLICS

El comitè d'empresa presenta un informe per defensar que es mantingui la publicitat a l'emissora

Catalunya Ràdio perd quota i ja només copa el 14,5% dels anuncis

Catalunya Ràdio ha perdut en set anys set punts de presència al mercat públicitari. El comitè d'empresa ha presentat un estudi als partits perquè reconsiderin l'eliminació dels anuncis a l'emissora.

De cada 100 euros invertits en ràdio al país el 2011, Catalunya Ràdio se'n va endur 14,5. Set anys abans, els n'arribaven 21,4. Aquesta pèrdua progressiva de quota en el mercat publicitari és el principal argument que esgrimeix el comitè d'empresa de Catalunya Ràdio per intentar in extremis que l'emissora mantingui els anuncis com a via de finançament. Si no hi ha cap canvi d'última hora, el ple del Parlament aprovarà el proper dia 15 -o a l'endemà si s'allarga el debat previ de pressupostos- la reforma de la llei de la Corporació. El text elaborat per la comissió parlamentària inclou una esmena del PP, acceptada per CiU, segons la qual "la reducció progressiva de publicitat [a Catalunya Ràdio] ha de tendir a la desaparició".

El 2011, el grup d'emissores de la Generalitat va recaptar 7,7 milions d'euros, la qual cosa suposa un 17,5% dels 44 milions que tenen Catalunya Ràdio i la resta de marques associades (Catalunya Informació, Catalunya Música i iCat FM). La principal emissora privada, RAC1, té uns ingressos publicitaris superiors als 13 milions d'euros.

El text es tornarà a discutir al ple del Parlament i el PSC podria variar la posició que havia defensat anteriorment a la comissió, en la qual hi havia donat el vistiplau. El canvi estaria motivat per l'informe del comitè d'empresa, que s'ha presentat a tots els partits.

De fet, des de CiU s'ha insistit que no hi ha cap intenció d'eliminar aquesta font d'ingressos en les circumstàncies actuals. Francesc Homs va assegurar la setmana passada que era "impensable" que se suprimís la publicitat mentre durés la crisi. I dimecres el portaveu de CiU a la comissió parlamentària, Santi Vila, va reconèixer que "ha quedat obert el tema de la publicitat i fins a l'últim minut s'intentarà arribar a acords per definir aquesta gradació".

Durant el ple que ha d'aprovar la reforma, el PP intentarà afegir a l'article en qüestió una addenda per demanar que es desenvolupi un reglament que asseguri que l'article s'executa i no es queda en una declaració d'intencions. Solidaritat, per la seva banda, vol que la llei expliciti que els diners perduts per la retirada dels anuncis es compensaran amb aportació pública.

Ara, sis minuts de topall

El comitè d'empresa considera que "Catalunya Ràdio no fa competència deslleial a les emissores privades: ni en publicitat ni en continguts. La programació respon a les exigències d'un servei públic i la pluralitat n'és un dels trets diferencials. En publicitat, les limitacions externes i internes permeten perfectament la lliure competència en el mercat".

Actualment, les emissores públiques no poden emetre més de sis minuts de publicitat per hora (nou minuts, en el cas de les locals). Les privades també tenen un topall: dotze minuts.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT