Publicitat
Publicitat

PREMSA IMPRESA

Limitarien les pèrdues econòmiques i optarien a ser referència entre la dreta

L''Abc' i 'La Razón' estudien si es fusionen

Els diaris en paper estan vivint una caiguda de vendes que pot tenir les fusions com una possible solució. Planeta i Vocento estan negociant i podrien unir-se en un sol diari, de referència entre la dreta espanyola.

L' Abc i La Razón estan considerant fusionar les dues capçaleres, segons ha pogut confirmar l'ARA de fonts pròximes a l'operació. Les converses es van iniciar l'any passat però van quedar interrompudes, i s'han reactivat aquest estiu. Tot i que no hi ha cap decisió ferma presa, s'han començat a dibuixar escenaris de col·laboració entre els dos grups, incloent-hi l'opció més radical, és a dir, l'absorció d'una de les capçaleres per part de l'altra. "La premsa viu un problema no tant de vendes com de model. Caldria passar d'un model competitiu a un altre que fos plenament cooperatiu o de competència cooperativa", expliquen aquestes fonts. Vocento i Planeta ja han treballat junts en la creació de Kiosko y Más, una plataforma de venda de diaris en format digital.

L'opció més agosarada tindria com a resultat una sola capçalera que podria convertir-se fàcilment en el segon diari generalista espanyol (i en el primer entre els afins al PP). La Razón és qui està més disposada a perdre la seva identitat i diluir-se dins de la centenària Abc .

La meitat de vendes

No és només qüestió d'història: el diari de Planeta està en franca decadència de lectors. Si el 2008 La Razón declarava unes vendes ordinàries (quiosc i subscripcions individuals) de 108.693 exemplars, el primer semestre d'aquest 2012 han caigut aproximadament a la meitat, i ja només en ven 64.164. Planeta va perdre 8,5 milions d'euros el 2009 i 3,7 milions més el 2010, segons dades de l'Associació d'Editors de Diaris Espanyols, que encara no ha presentat els resultats del 2011.

L' Abc també perd diners (en més mesura: 33,5 milions el 2009 i 15,1 milions el 2010), però en canvi està resistint la crisi. El 2007 venia 165.193 exemplars, que només han baixat als 161.160 aquest primer semestre, una caiguda molt per sota de la mitjana del sector.

Opcions de lideratge

Amb aquests números sobre la taula, si l' Abc pesqués la meitat o més dels lectors de La Razón , incorporant-hi les firmes principals i els redactors estrella, se situaria per sobre dels 189.341 exemplars que ven El Mundo entre quiosc i subscripcions individuals i, per tant, s'erigiria en el diari més gran dels de la dreta espanyola.

Contactes de primer ordre

Els contactes tenen lloc a alt nivell: per part de l' Abc hi està implicat Luis Enríquez, conseller delegat de Vocento. La Razón hi envia Mauricio Casals, president del diari i home fort de Lara a Madrid. La foto resultant inclouria l'entrada de Planeta al capital de Vocento, cosa que no és gaire ben vista per la família Luca de Tena, accionista de l'Abc . Lara, per la seva banda, hauria d'assumir el fracàs d'haver creat un diari, La Razón , incapaç de donar diners i en caiguda lliure d'audiència, un cop no s'hi insuflen les promocions -patinets atòmics, croissants, parxissos dels Simpsons...- que van ajudar a refermar-lo.

El moviment ha causat força neguit a la redacció de La Razón : convé recordar que, de fet, el diari és pràcticament una escissió de l' Abc , capitanejada l'any 1998 per Luis María Ansón. Un dels columnistes estrella del diari, Alfonso Ussía, es posicionava a les pàgines del diari en contra d'aquesta opció: "Em disgustaria. Estimo, respecto i admiro el que l' Abc ha representat per al periodisme i la cultura a Espanya durant un segle. Allà em vaig formar. Però no tinc en els accionistes de l'Abc la unànime confiança que m'inspiren els de La Razón . No em refio del capital de Neguri, sempre confús en les seves lleialtats, si bé d'innegable brillantor empresarial. Allà, i ho vaig sentir en l'ànima, em van censurar. I me'n vaig anar. Potser unes hores abans que em fessin fora, però el cas és que jo m'hi vaig avançar".

Però aquesta no és l'única novetat que hi ha actualment entre mitjans de la dreta. Col·laboradors tradicionals d'Intereconomía com Federico Quevedo i Mamen Gurruchaga estan marxant a 13TV. Els problemes econòmics que els impedien cobrar a hora han fet que molts s'hagin deixat convèncer per l'oferta del nou canal catòlic, que té Curry Valenzuela com a presentadora dels matins.

L'apropament a La Razón no ha estat l'única exploració dels responsables de Vocento. Al capdavall, la directora general de l'Abc , Ana Delgado, i el conseller delegat, Luis Enriquez, vénen d'Unedisa, l'empresa que edita El Mundo . Els problemes, en aquest cas, són l'endeutament del diari (més gran que el de l'Abc ) i que el rotatiu estigui tan lligat a la personalitat del seu director, Pedro J. Ramírez.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT