Publicitat
Publicitat

EL DIBUIX ANIMAT AMB MÉS ESPECTADORS

El fenomen televisiu de Clan és un dels caganers més buscats aquest Nadal i s'ha convertit en el producte més piratejat

Bob Esponja, del fons Del mar al pessebre

El 2010 ha estat el gran any de Bob Esponja a l'Estat espanyol. Les altes xifres d'audiència entre petits i grans han donat lloc a desenes de productes inspirats en el personatge, que és per tot arreu.

Que ningú no s'estranyi si la nit de Nadal s'adona que el seu tió té la cara groga: es tracta d'una invasió subtil que ha arribat fins a les fires de Santa Llúcia i que té el seu principal artífex en una esponja de dibuixos animats.

Bob Esponja és, ja, per tot arreu: des del bombo d'una bateria fins a la cara d'un tió, o al costat de Leo Messi i Artur Mas als prestatges plens de caganers de les parades del pessebre. I, curiosament, aquesta barreja entre la tradició catalana i la importació nord-americana funciona: el caganer de Bob Esponja és, segons molts paradistes, un dels més venuts aquest any.


Ja té onze anys
Tot plegat va començar en un canal infantil dels Estats Units, Nickelodeon, que el 1999 va començar a emetre les aventures d'aquest personatge creat per Stephen Hillenburg. Bob Esponja és un dibuix simpàtic, innocent i amb una bona dosi de surrealisme: és una esponja marina de color groc que viu al fons del mar, dins d'una pinya, i treballa de cuiner en un restaurant. Els nord-americans van donar-li el vistiplau, i ràpidament va començar a expandir-se per tot el món.

A l'Estat espanyol, qui primer va emetre la sèrie va ser la mateixa Nickelodeon, a través de les plataformes de pagament, però el 2008 en va adquirir els drets TVE, que va col·locar Bob Esponja dins de la graella del seu canal temàtic infantil, Clan. Gràcies a la TDT, la sèrie va arribar a totes les llars de l'Estat, i així va néixer el fenomen, que ha tingut el punt culminant aquest 2010.

Helga Pérez, la directora de Clan, reconeix que no s'esperaven un èxit tan aclaparador, malgrat els bons precedents de la sèrie arreu on s'havia estrenat. I és que els resultats són impressionants: "Hi ha dies que supera el milió d'espectadors", una dada que ara per ara està fora de l'abast de qualsevol altre canal temàtic a l'Estat. A Catalunya, el mes passat, un 19,1% dels espectadors d'entre 4 i 12 anys van mirar la sèrie.

Però no tots els que seguidors de Bob Esponja estan en aquesta franja d'edat. Segons la directora del canal, "té la doble capacitat d'atreure tant els petits com els adults". I les xifres ho confirmen: de les 64.000 persones que, de mitjana, van estar-ne pendents a Catalunya durant el mes de novembre, 23.000 tenien entre 25 i 44 anys. La combinació intergeneracional s'ha demostrat d'allò més exitosa, i ha convertit Bob Esponja en "el producte més piratejat avui a Espanya", una dada que deu generar un sentiment força contradictori entre els propietaris dels seus drets.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT