Mèdia 20/11/2014

El PP rectifica i farà tornar els anuncis a TVE per salvar-la

Les privades temen perdre entre 200 i 300 milions d’euros

i
àlex Gutiérrez
2 min

BarcelonaI després de molts nos, va arribar el sí. El Partit Popular fa un gir de 180 graus i, després d’haver reiterat moltes vegades que no permetria el retorn dels anuncis a RTVE com a mesura per evitar-ne la fallida, ha activat el mecanisme polític perquè l’ens pugui tornar a finançar-se amb publicitat. Tot just a principis d’octubre el ministre d’Hisenda, Cristóbal Montoro, rebutjava aquesta mesura, en declaracions a la Cadena SER. Però divendres passat el grup parlamentari del PP al Congrés presentava una proposició no de llei que demana el retorn al model mixt (subvenció de l’Estat i explotació de la publicitat) per a RTVE.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

En concret, el text demana que “al costat dels ingressos amb càrrec a fons públics es fomenti l’obtenció d’ingressos comercials, inclosos els derivats de la participació en el mercat de la publicitat”. La mesura evidencia el fracàs del model anterior, que passava per carregar part del finançament de TVE sobre les televisions privades (que pagaven un 3% dels seus ingressos a canvi d’eliminar-la com a competidora) i sobre les operadores de telecomunicacions (tot i que la previsió d’ingressos que es va fer no es va arribar a complir mai). Les tensions pressupostàries són les que van provocar la dimissió de l’anterior president de RTVE, Leopoldo González-Echenique, després que Hisenda li negués un crèdit de 130 milions per quadrar l’any. De nou, el ministeri ha hagut de rectificar i garantirà aquests diners.

800 milions acumulats de deute

Des que Zapatero va decidir retirar la publicitat de RTVE, al final del seu mandat -en una operació ordida per la vicepresidenta Teresa Fernández de la Vega a mida dels interessos de les privades-, l’ens públic les ha passat magres. Aquell any, el 2009, els mitjans estatals van aconseguir tancar amb 1,4 milions de beneficis, que ja no van tornar: del 2010 ençà s’ha anat generant un dèficit de més de 100 milions anuals. Actualment RTVE acumula una pilota de 800 milions d’euros, i això que el 2006 el govern del PSOE va voler fer net assumint els 7.500 milions de motxilla que arrossegava l’endeutada corporació.

De moment, la bel·ligerant patronal de les televisions privades, Uteca, guarda silenci. Però hi haurà resposta, segur. Qui sí que ha parlat és la borsa: tant Mediaset com Atresmedia notaven en les seves cotitzacions l’anunci que va transcendir ahir. Les accions del grup impulsor d’Antena 3 i La Sexta baixaven un 5%, fins als 10,64 euros, mentre que Mediaset cedia un 3%, fins als 9,36 euros. Els experts del Banc Sabadell assenyalaven en una nota que la tornada de la publicitat tindria un impacte “molt negatiu” per a aquestes companyies.

Uteca va analitzar, de fet, l’efecte que tindria la mesura. En un estudi encarregat l’any 2013 a la consultoria Arthur D. Little, considerava que les privades deixarien d’ingressar entre 200 i 300 milions d’euros. En el moment de renunciar als anuncis, RTVE facturava prop de 500 milions, però el mercat publicitari ha experimentat un fort retrocés des de l’inici de la crisi, a l’entorn d’un 40%. En tot cas, la concentració del sector televisiu privat en dues mans ha permès que els dos grups principals treguin molt rendiment de la seva audiència: sumant el 60% de quota de pantalla, copen vora el 90% dels ingressos publicitaris totals.

stats