Mèdia 18/10/2014

TV3 encén els ànims dels madridistes amb ‘El Madrid real’

Carles Torras assegura que ha rebut amenaces de mort a través de Twitter

Albert Castellví Roca
3 min

BarcelonaAbans d’estrenar-se, el documental El Madrid real. La llegenda negra de la glòria blanca ja havia generat polèmica i l’emissió no ha fet que disminueixi. Ahir al matí, poques hores després que el Sense ficció de TV3 hagués ofert el treball dirigit per Carles Torras, el Reial Madrid assegurava que molts catalans seguidors del club s’hi havien posat en contacte per expressar el seu malestar pel documental, segons recollia el diari Abc. Ho feien, però, sense haver vist el documental sencer, sinó basant-se únicament en el vídeo de 44 segons amb què TV3 l’havia promocionat durant els últims dies i que, de fet, havia sigut a l’origen de les acusacions de “manipulació” que havien arribat des de Madrid -en bona part, esperonades per tertúlies futbolístiques com El chiringuito de jugones, que presenta Josep Pedrerol a Neox- al llarg de la setmana.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

El mateix diari avançava també que l’entitat blanca estava “analitzant amb detall tota l’emissió per determinar si existeixen fets ofensius i denunciables” i que en aquest cas tenia intenció d’emprendre accions legals contra la televisió pública catalana i l’autor del treball. Aquesta denúncia seria la segona del Reial Madrid contra TV3 en menys de dos anys, després de la que va presentar el febrer del 2013 arran d’un vídeo del programa Esport club que comparava alguns jugadors blancs amb hienes. El 19 de setembre un jutjat de primera instància de Madrid va donar la raó al club i va condemnar TV3 a pagar-li 20.000 euros.

De totes maneres, l’amenaça es va anar desinflant amb el pas de les hores i el mateix Torras veu difícil que aquest cas tingui gaire recorregut. “Em sorprendria que em denunciessin, no sé on es podrien agafar. Perquè et denunciïn has d’haver difamat i haver dit falsedats. Si en troben alguna i em volen denunciar, endavant, però no sé quina serà”, argumentava ahir, en declaracions a El món a RAC1, el periodista, que defensa que la feina que ha fet és “sòlida” i està “documentada”.

En aquesta mateixa conversa, Torres va revelar que, durant els últims tres dies, havia rebut “amenaces de mort” a través de Twitter. Tot i que no considera que representin un perill real, va avançar que “per no donar feina als senyors de la policia”, farà “un recopilatori de tots els tuits amenaçadors” que li han arribat i els hi enviarà “en un pack ”.

Promoció polèmica

El documental, que es va gravar fa dos anys i que TV3 ha tingut en un calaix fins ara -Torres interpreta que la cadena ha volgut esperar fins que s’hagués resolt la denúncia de l’entitat blanca pel vídeo de les hienes-, indaga en el passat del Reial Madrid per esbrinar què hi ha de cert en les acusacions segons les quals va ser l’equip del règim franquista i va rebre ajudes durant la dictadura. Però entre les persones que hi aporten el seu testimoni n’hi ha moltes de l’òrbita blanca i, fins i tot, exjugadors del Madrid dels anys 50 i 60. “La majoria de protagonistes que parlen estan en contra de la tesi que el Madrid va rebre ajuts. I jo els deixo parlar, no he tapat la boca a ningú!”, va subratllar Torras a RAC1. “A Telemadrid, quan fan un documental sobre el que passa a Catalunya, no tenen aquesta deferència”, va afegir el periodista, que viu a la capital espanyola des de fa més d’una dècada.

Amb tot, Torras reconeix que el vídeo promocional, que ha motivat bona part de les crítiques, no era encertat, però n’atribueix la responsabilitat a TV3. “Quan el vaig veure gairebé caic de cul”, assegura. De fet, segons diu, després de veure el vídeo va trucar a una de les persones que hi apareix, l’exfutbolista Ignacio Zoco, per disculpar-se. “Es va queixar que l’estaven manipulant i tenia tota la raó. La promoció treu una declaració de context i li canvia absolutament el sentit”, lamenta Torras. TV3, però, defensa el vídeo: “S’ha fet dins dels estàndards habituals. Una promo és una cosa molt breu que té la finalitat d’ensenyar a l’espectador pinzellades del que serà el programa”, expliquen a l’ARA fonts de la cadena.

Èxit d’audiència

Més enllà de la controvèrsia, El Madrid real va cridar l’atenció dels espectadors catalans, que el van convertir en el documental més vist dels que el Sense ficció ha emès aquesta temporada, amb 387.000 seguidors i un 14,3% de share. Ahir al vespre, el hashtag #MadridRealTV3 era encara el segon trending topic a Barcelona. Durant l’emissió del documental aquesta etiqueta havia aparegut també entre les més utilitzades a Espanya.

stats