Publicitat
Publicitat

Mentre els intèrprets descansen, els seus representants segueixen buscant-los feina

A l'ombra dels actors: els agents fan l'agost

Mentre les graelles s'omplen de reposicions i els actors descansen a l'espera de la nova temporada, hi ha una figura que no descansa mai: el seu representant. A l'estiu hi ha menys productores que demanen actors, hi ha més intèrprets disponibles i, per tant, cal estar atent a qualsevol oportunitat que pugui sorgir.

"Quan no tenen feina és quan més et necessiten", diu Toño Sanchís, de l'agència Lorant, que representa actors com Michel Brown ( Física o química , Pagafantas) i Juan Alfonso Baptista ( Sin tetas no hay paraíso , Pasión de gavilanes ) i famosos com Guti, Fonsi Nieto, Anne Igartiburu i Kiko Rivera.

"De tu depèn, en part, que aquesta persona treballi o no", comenta. Per Sanchís, la relació artista-representant és, sens dubte, una qüestió d'equip: "Un busca la feina i l'altre la fa", afirma. Agent i representat són la part d'un tot i, per això, és important que hi hagi bona sintonia.

"Ells no parlen de diners"

"Jo represento amics, gent que té el mateix llenguatge que jo", explica Sanchís. "Hi ha gent que se m'ha acostat perquè els representi i els he dit que no. Per mi la connexió és molt important", comenta. Tant que l'últim que fa cada nit és trucar a tots els seus representats. "Representar algú implica molta responsabilitat: una persona està dipositant en tu el seu futur, i per això és tan important la comunicació entre artista i representant", conclou.

La relació és tan estreta que a vegades la feina de representant la duu a terme un familiar o amic. Actrius com Beyoncé i Lindsay Lohan, per exemple, han estat en algun moment representats pels seus pares, germans o parelles.

Tot i això, segons Toño Sanchís, el representant aporta una professionalitat que un familiar no sempre pot tenir. "Els agents es relacionen més amb les cadenes, amb les productores i amb els directors de contingut, i saben millor quin perfil estan buscant -afirma-. I, a més, els actors i personatges mediàtics no sempre en saben de contractes ni parlen de diners". "No és el seu ofici, ells són uns artistes", conclou.

Per això, una agència de representants pot arribar a tenir professionals de tota mena. L'agència Lorant, per exemple -que representa més de dues-centes persones, entre models, hostesses, actors, famosos, i grups musicals-, compta amb un bufet d'advocats, amb diversos gestors i amb especialistes en màrqueting i publicitat.

En general, els mànagers s'emporten un 20% dels ingressos del representat. "És la tarifa orientativa, després tot és pactable", indica Roger Pairó, de l'agència La Central, que representa actors com Manel Barceló ( Gran Nord ) i Georgina Latre ( Ventdelplà ).

Independentment dels complements que pugui tenir l'agència, "l'ideal per a un representant és tenir coneixements jurídics i fiscals, conèixer amb profunditat els convenis i normatives audiovisuals, dels drets d'imatge, entre d'altres", comenta Pairó.

Reivindicar l'agència catalana

Un altre dels requisits indispensables per al representant és conèixer el mercat del territori on s'ha de moure l'actor. "A Catalunya ens falta que el nivell de representació vagi a més", assenyala Pairó. Explica que moltes agències d'origen català tenen seu a Madrid, i que molts actors catalans busquen representació a Madrid. "L'avantatge que proporcionem les agències catalanes és que vetllem aquí i allà: tenim l'obligatorietat de tenir un ull a Madrid però alhora coneixem el mercat català", remarca.

Una altra de les reivindicacions dels representants és que la seva figura entri en el mateix contracte que l'artista: si no, és l'actor qui ha de pagar els seus serveis i carregar-se, per tant, amb un plus d'IVA.

A Catalunya, l'Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers (ARC) és qui s'encarrega de vetllar pels interessos de tot el col·lectiu.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT