Publicitat

Dígits i andròmines

Els 'smartphones' són cosa de dos

Samsung i Apple dominen les vendes de telèfons avançats; mentrestant, la resta de fabricants es disputen el poc que queda

P arlar de telèfons mòbils ja és fer-ho sobretot de smartphones . Entre l'abril i el juny d'aquest any, se'n van vendre al món 153 milions, un 4% més que el trimestre anterior. A aquest ritme, les vendes acumulades a finals d'any rondaran els 700 milions d'unitats, un increment de més del 40% respecte a l'any passat.

A més del creixement del mercat en xifres absolutes, el més destacable és el canvi total que s'ha produït en l'equilibri de poders d'aquest segment de la indústria. Fa només un any i mig, Nokia venia més del doble d'unitats que Apple, i aquest més del doble que Samsung. Fa dos anys, un de cada cinc smartphones venuts era BlackBerry. Ara, la primera posició l'ocupa Samsung, que ven gairebé el doble que Apple, els iPhone gairebé tripliquen la quantitat de Lumias venuts per Nokia, i els BlackBerry només són un de cada 20 smartphones nous. Les xineses ZTE i Huawei ocupen les posicions 5 i 8 del rànquing, i la primera assegura que no trigarà gaire a situar-se en el pòdium dels tres fabricants més grans. Mentrestant, Motorola, que va inventar la telefonia mòbil, sobreviu a la desena posició gràcies a la seva adopció d'Android, el sistema operatiu mòbil de Google, que ha portat el gegant d'internet a adquirir-lo.

El segon trimestre d'aquest any també s'ha produït una altra fita: per primera vegada, un sol fabricant -Samsung- ha venut més de 50 milions de smartphones . La clau, també en aquest cas, és Android: la marca coreana el fa servir en 9 de cada 10 dels seus aparells, amb l'emblemàtic i olímpic Galaxy SIII al capdavant. De fet, una mostra de la relació simbiòtica que hi ha entre aquesta empresa i Google és que el 45% dels telèfons amb Android són fabricats per Samsung, mentre que HTC i ZTE només en fan el 8% cadascuna.

La popularització dels smartphones i el relleu en el lideratge del segment estan marcats per l'explosió d'Android. La plataforma mòbil de Google impulsa dos de cada tres telèfons avançats nous venuts actualment al món. Una altra manera de veure-ho: ja es venen quatre Android per cada iPhone. Tot un èxit considerant que, com recorda l'analista Horace Dediu, fa tres anys Android era només el 3% d'un mercat que dominava Nokia amb el 41% de les unitats venudes.

No és d'estranyar, doncs, que els creadors d'aplicacions s'estiguin centrant en Android. Sobretot, si es considera que la presència del sistema operatiu de Google ja és rellevant fins i tot en el parc de smartphones en ús al món, en què el pes relatiu de les plataformes canvia més lentament encara, els aparells es renoven cada cop més sovint: segons un altre analista del sector, el finès Tomi Ahonen, ara es canvia de smartphone cada nou mesos de mitjana, i això és tenint en compte les compres dels consumidors nous i els compromisos de permanència de fins a dos anys que exigeixen algunes operadores.

Tot i això, el 41% dels 1.059 milions de smartphones que hi havia al món a finals de juny fan servir Android, el 25% utilitzen el Symbian de Nokia, el 19% són iPhone d'Apple i el 10% són BlackBerry de RIM. Com que Nokia ha matat les vendes de Symbian en passar-se al Windows Phone de Microsoft (3% de les vendes del trimestre, 1% del parc total instal·lat) i les de RIM també estan en caiguda lliure perquè el primer model amb BlackBerry 10 no arribarà fins l'any que ve, durant els pròxims mesos es consolidarà el duopoli Google-Apple.

Serà interessant veure com arriben Android i iOS al festival de vendes nadalenques, un cop estigui disponible l'iPhone 5, l'aparició del qual s'espera per al mes que ve, fet que ha provocat que les vendes d'Apple hagin caigut un 7% respecte al trimestre anterior, perquè els compradors potencials d'iPhone han decidit esperar que surti el model nou. Tomi Ahonen també apunta que aquest fenomen hauria de fer replantejar a Apple la política actual de treure només un model de telèfon cada any.

PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

El + recomanat

PUBLICITAT