Publicitat
Publicitat

L'EDITORIAL

La majoria perd la por a iniciar el camí de la independència

L'enquesta del Centre d'Estudis d'Opinió feta pública ahir té un cert regust de fita històrica: per primera vegada en un sondeig oficial, una majoria dels preguntats (un 51,1%) declaren que votarien en un eventual referèndum d'independència. Fins ara les enquestes indicaven que el s'imposava al no amb una àmplia majoria, però el suport a l'estat propi mai havia superat la barrera psicològica del 50%.

A més a més, la diferència amb el vot contrari s'eixampla fins als 30 punts percentuals (només un 21,1% diu que hi votaria en contra; i el mateix percentatge, que no votaria). Cal remarcar que, si fem l'extrapolació d'aquestes dades a un referèndum oficial, el sí obtindria una amplíssima majoria, pròxima al 70%, un resultat molt superior al mínim del 55% (amb més del 50% de participació) que la comunitat internacional va fixar per al cas de Montenegro. Amb aquestes xifres, l'argument d'un resultat ajustat (i una societat esquerdada) perd tot el sentit.

El suport a l'independentisme havia crescut ja a partir del desencís de l'Estatut, però en els últims temps l'agreujament de la situació econòmica i la nefasta gestió de la crisi per part dels successius governs espanyols han consolidat la preferència per l'estat propi. De manera que, en contra d'alguns pronòstics, la degradació de les condicions de vida que pateixen molts catalans està accelerant el procés de desafecció respecte a Espanya. Molts catalans han perdut la por a emprendre un camí que fa només uns anys era vist com una aventura amb massa riscos defensada per quatre gats. Ara, després d'haver provat múltiples formes d'encaix amb Espanya -del peix al cove a l'Estatut, amb governs de dretes i d'esquerres-, la balança es decanta a favor de trencar amarres.

En aquesta qüestió, el Govern corre el risc de quedar superat pels fets. En cas que la negociació del pacte fiscal embarranqui, els catalans ja han triat quin és el seu pla B: la independència. I per golejada.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT