Publicitat
Publicitat

L'EDITORIAL

El primer requisit d'un programa electoral és que sigui creïble

Quan el diari ARA va començar l'ARA Control de promeses electorals, al març, ho va fer amb l'objectiu últim d'ajudar a fer més transparent la relació entre candidats i votants i perquè els partits prenguessin consciència de la necessitat d'elaborar uns programes realistes i creïbles. L'ARA Control ha demostrat que el programa de CiU va pecar d'optimista i va incloure mesures que la realitat de la crisi ha obligat a aparcar, però de ben segur que li hauria passat a qualsevol altre partit. En el cas de les eleccions espanyoles el contingut del programa electoral encara és més sensible, ja que els mercats i la Unió Europea vigilen molt de prop els plans del futur govern espanyol. El president del PP, Mariano Rajoy, es va vantar ahir de presentar unes propostes "realistes" que fugen dels "titulars" i del "màrqueting". La majoria d'experts consultats per l'ARA no opinen el mateix. Alguna proposta, com no ingressar l'IVA dels autònoms fins que hagin cobrat les factures, és una mesura encertada i necessària. D'altres, però, com prometre una rebaixa d'impostos als estalviadors i recuperar la deducció per primera vivenda, són propostes que difícilment es podran posar en marxa fins que es rebaixi la pressió sobre el deute espanyol i el creixement econòmic torni a omplir les malmeses arques públiques. I aquest creixement encara és lluny, si hem de fer cas a les últimes dades del Banc d'Espanya, que apunten a l'estancament econòmic. I conviurà amb més atur, segons l'OIT. Si tot i això, el PP vol renunciar a alguns ingressos, hauria d'explicar com ho pensa compensar a curt termini, és a dir, per on retallarà. La ciutadania ja ha pres consciència de la gravetat de la situació i és prou madura per acceptar que calen sacrificis, però si els polítics insisteixen a tractar els votants com a menors d'edat als quals no se'ls pot explicar la veritat, minaran les bases del pacte democràtic. A hores d'ara Mariano Rajoy no necessita amagar res a ningú.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT